Rossignol

Alla inlägg under augusti 2013

Av Bella - 22 augusti 2013 22:49

Igår direkt efter jobbet åkte vi ut till skogs, jag och Sanna med sammanlagt 5 hundar. Alla hundar fick spåra. Zion fick ett 300m spår med 1pinne,2kogspinnar och ett slut. Det gick bra! Detta spår fick han se Sanna gå ut i början av spåret och släppa första pinnen sedan in i bilen. Missade sedan första pinnen som låg väldigt tidigt i spåret (den han såg). Slarvig början helt enkelt, men vi körde på och han fick in resten! Hade lagt ett reservspår åt honom som han också fick ta senare. Wilja gick sist av alla hundar, hon fick gå efter att Älva o Sanna gått de, ca 300-400 m med 3 pinnar o ett slut. KLOCKRENT, så jäkla duktig när hon vänder den sidan till, alla pinnar in och mkt bra o behgligt tempo, det gick fort men inte för fort, duktiga stora svarten!
Idag så träffades vid kl 14 vid klubben och körde igenom lite lydnad. Testade nya moment som "apell" hoppet och framförgåendet. Vi åkte o köpte lite mat o käka och kom sen på att vi skulle spöööra idag också. Zion fick ett 400m spår, med 3 pinnar och ett slut. Markerar pinnarna men plockar inte upp dom,ÄN! Spårar bra men slår till och från. Börjar kunna se mer tydligt nu när han är ur spår! 400m, med 3 apporter tog 15 min. Klockade för att se lite hur vi ligger till med tempot. Wilja fick köra upplet i väntan på spåren!
Måste även nämna här att Zion har ny sele. Ny sele=gamla problem, han hatar den och tramset har återigen börjat! SUCK! Sån jävla trams pelle! I tisdags skulle han spåra m nya selen men det var bara att glömma, jag försökte i ca 40 min att tålamodigt vänta ut honom, då i ett ängspår, han spåra, åt gräs, sura, spåra, åt gräs,sura. Jag kokade där ute och var gråtfärdig av ilska. Jag bröt! Maja la ut ett ca 30 m gräs spår som han sedan tog klockrent i halsband och koppel, bara för att få lyckas! Sen bjöd Maja på glass, då blev jag glad igen, haha!

Av Bella - 18 augusti 2013 17:59

Idag har jag vart figurant på tävling, apell-sök. Vi träffades imorse kl 8, jag o den andra figuranten. Zion fick vara med o valla av rutan. Sedan hade jag (oturen) att sitta som sista figge i slutet av rutan. Endast 4 hundar startade, så det var snabbt gjort! Men hade velat gått med på stigen o kikat. Men där satt jag vid mitt träd o bara vänta :) Sedan tillbaka till klubben för att vara skrivare på lydnaden. Kul att höra hur domaren tänker och bedömer. När det var klart tog jag ut Zion och fortsatte titta på budföringen och platsen. Efter lunch så var det 11 ekipage från spåret som skulle köra lydnaden så vi var kvar o kolla det också, blev en lång dag för lille zion som somnade under bänken under lydnaden. Alltid bra med miljöträning! Sanna kom senare och vi bestämde att åka ut o spåra. Men först lite lydnad innan vi begav oss. Halvdan lydnad skulle jag sammanfatta de. Zion fick ett 300m skogsspår, med en pinne o ett slut. Tyckte han jobba på fint, gick faktiskt ganska bra!

Av Bella - 14 augusti 2013 20:11

Idag köpte jag mig en träningsdagbok. Tänkte försöka vara duktig att skriva ner Zions träning. Så jag radera förra inlägget och tänkte göra ett nytt, lite noggrannare. 

 

Först vill jag bara nämna kursen vi var på igår hos Frida Wallén, "öka hundens samarbet med föremål". En mkt bra kurs som passade mig och Wilja som handen i handsken. Vi var endast 2 på kursen då det hade kommit in flera återbud. Så vi fick mkt tid med våra hundar, vi höll på mellan 9-14, värsta lyx kursen. Bra "verktyg" och kunskap fick vid med oss hem. En kanon bra kurs och vi är super nöjda med all den hjälp vi fick. 

 

Har skrivit ned vad vi måste träna på i Zions lydnad. 

 

Linförighet:

  • Störning
  • träna på olika platser
  • variera belöning med godis från hand, kampleksak "från mig", kampleksak utanför planen, godisburk utanför planen.
  • använda koppel!!!
  • på nya platser, med koppel på,  med störning, måste jag backa tillbaka till "ruta 1", belöna kontakt på raksträckor för sig och svängar för sig. 

Senaste lydnaden på olika platser:

Söndags, Avesta brukshundklubb

Måndags, Ica Maxi parkeringen

Tisdags, Hemma hos Maja

Idag, skjutbanan

 

Läggande under gång:.

  • Fundera ut en förberedande signal
  • fortsätta träna snabba lägganden
  • träna även i" vardagen". Med tips från Maja, så får Zion bl.a alltid ett ligg komando när jag håller i matskålen, belöning halva maten, "ligg" igen, belöning resten av maten (när vi har tid, annars all mat på engång) Då från stående till ligg. 

Inkallning:

  • Lägga till störning runt om.

Ställandet:

  • Belöna bakom honom.

Apporten:

  • Får inte böja sig fram o ta den. Hoppar ur position då. "ojoj" när han sträcker sig efter den.
  • belöna när han sitter still och han tar den
  • belöna hålla fast

Hoppet:

  • Tränas sällan men funkar bra när det väl tränas.

Platsliggning:

  • Få in komando på "hakan i backen" -plats! 
  • störning
  • ligga länge 

Kedjar även oftast 3 moment. Idag blev det, "pass1" linförighet, Inkallning, apport

"pass2" Läggandet, transportsträcka (haha kallas det så?) , linförighet.


Ja, det där är min lilla plan! 

Av Bella - 1 augusti 2013 18:39

Vi tränar på med Lydnad och Spår. I spåret går det lite upp och ner, vissa dagar känns det som att han inte riktigt vet vad vi håller på med och vissa dagar går det bra. Har börjat med en liten ritual innan spåret, genom att kasta ut 6-7st små godis bitar i gräset som Zion får leta upp och få igång nosen lite. Direkt efter tar vi spåret, vilket jag tycker har hjälp att få igång honom att börja spåra. Oftast går det bra bit vis, fin början- tappar-spårar-tappar-spårar-fint slut, typ! Idag tex. Gick vi Matildas spår. Han kom iväg fint, gick förbi första apporten, med kanske en meter i bredd, stanna upp och fick vittring och leta sig fram till den, fortsatte sedan fint och hitta andra, efter andra apporten, ett tapp, jag backade längst linan och Zion tog upp spåret BRA och spåra fint fram till slutet. Jag har rätt svårt att läsa Zion i spåret, något jag måste lära mig!!
När det går bra: * har han bra drag i linan *stannar till vid apporterna *bra tempo * tappar han, letar han sig snabbt tillbaka o fortsätter spåra.
När det går dåligt: *kan han gå ur spåret o lukta på typ en buske *käka gräs *vimsar runt (verkar glömma bort att vi spårar) * går förbi apporterna *tappar spåret o verkar inte så intreserad att hitta de igen *dålig start

I lydnaden så går linförigheten bra och svängarna börjar sitta, vi har börjat lagt till komendering och störning. Vi har även börjar kedja 3 moment. Funkar bra! Inkallning o hoppet känns bra. Kanske önskar lite bättre fart på inkallningen. Apportering sitter äntligen!! Läggande under gång, kan han nu lägga sig på komando under gång, och har än så länge bara belönat att han lägger sig och att han lägger sig och jag tar några steg, den satt liksom idag för första gången. Ställandet, önskar jsg egentligen "hopp stå" men JAG får inte till de med honom, så vi kör den varianten att jag backar och med hjälp av en liten rörelse på handen ska få honom att tvärnita. Å där är vi än och nöter på. Tycker väl inte riktigt att det ser snyggt ut men vi får se vart träningen tar oss. Vi tränade tandvisnig för första gången idag, Matilda fick kika på fina tänderna, det gick bra att visa tänderna men måste träna på att sitta kvar i fotposition, han ville ju fram o hälsa. Och sist, platsliggningen tränar vi med hakan i backen, sakta men säkert går det framåt! KUL ÄR DET!


Här är mobil bilder från idag, när Zion hängde på stan med Camilla medans jag var iväg med Wilja en stund.

Skapa flashcards