Rossignol

Alla inlägg under september 2013

Av Bella - 25 september 2013 15:12

Igår la Maja ett ca 350 m äng spår åt Zion. Jag tänkte igår att nu får det vara nog med bebis selen och tog då den fina björkis selen vi fått låna! I vanlig ordning blev han sur, som alltid med ny sele.. Men han ångade på i spåret som värsta X 2000 tåget fram till 1:a pinnen! Belöning och spåra vidare, hann då med två "jag-tänker-larva-mig-kullerbyttor" LÄGG AV MED DÄR SA JAG. OKEJ DÅ SA ZION och fortsatte spåra vidare, fram till pinne 2, som han inte tog, han stanna, leta,stanna,leta,vinda lite och sket sen i den å spåra vidare fram till slut pinnen! Synd med sista pinnen annars ett KANON fint spårarbete!
Idag gick det sämre, fortfarande sur på nya selen men accepterar den! For i väg fint fram till första pinnen, sen tappa han spåret och hitta de inte igen..

Wilja fick sitt första blodspår idag! Ca 400 m med blodstänk vart 5:e steg och ett viltben i slutet! Jäääklar va bra det gick, har aldrig sett Wilja så nogrann och konsentrerad i ett spår förrut! Bra fart hade hon också!! Märkte sist biten att hon var trött men tog sig fint fram till slutet!! Super nöjd tjej som fick tugga i sig sitt ben! Smaskens sa hon!

Åkte sen och åt en snabb lunch på Hennings jobb! Tog sen ut Zion för lydnad med störning! Jäkla va bra de gick!! Skönt, då kan jag glömma det usla spåret!!

Av Bella - 15 september 2013 22:53

Wilja, min tokiga, olydiga, galna, älskade hund... Ska vi tävla? Jag körde igenom 2:an igår, har inte tränat lydnad med henne på väldigt länge.. När hon tog 1:a pris i 1:an så tränade jag in 2:ans moment lite halvdant o mest på skoj "bara för att".. Hade ju bestämt att aldrig mer tävla henne. Men så igår fick jag bara för mig att köra igenom henne, tävlingslikt! Sanna komendera och vi körde på, hon satt alla moment, aningen galet, slarvigt o med dk:n men ändå.. Hon hajja vad jag ville. Jag blev tok pepp, och fick för mig på kvällen sen att kanske anmäla till tävling! Jag blev nervös o fick ont i magen bara av att "lägga henne i kundkorgen" på sbk-tävling. Jag har fortfarande inte betalt.. Utan hon ligger där, i kundkorgen o väntar.. Hela dagen på jobbet idag har jag gått runt o tänkt, tänkt,tänkt,tänkt.. Ska jag? Eller ska jag inte? Och det som jag mest går och tänker på, det är sen där jävla platsliggningen, som jag rent utav hatar!!! Jag har ändå en rätt härlig känsla och tanke att bara få gå ut på plan och ha kul med min stora svarten, att hetsa henne mellan momenten, låta henne vara galen och bara längta efter bollen som är den bästaste bästaste belöningen Wilja vet (hon skulle nog föredra att leva sitt liv med bollen ist för med mig). Men så dyker den där platsliggningen upp i huvudet på mig och jag blir nästan illamående.. Hoppa över den då, tänker ni. Nej, tänker jag.. Hur kul är det att gå ut på plan och veta att man inte ens har en chans till ett 1:a pris? Inte så peppande! Även fast det inte kommer vara mitt mål, så vill man ju ändå veta att man har chansen till de. Jag kommer inte lägga ner massa tid på detaljer, jag kommer alltså inte ge henne en chans att lyckas få en tia. Wilja är ingen elit hund som kommer kunna få SM poäng, så varför kasta bort tid på detaljer när jag bara kan ha kul med min hund.. (Och träna detaljer med Zion, hihi)
Iallafall... Vi tränade lydnad på klubben idag igen, gick inte lika bra idag men fortfarande har hon fin attityd och är så där härligt galen!! Frittfölj- bra
Läggande och inkallning-bra
Fjärren- hon väljer att lägga hakan i backen på ligg, vilket jag tyckt vart OK men när jag sedan säger Sitt, rycker hon bara upp huvudet, säger Sitt igen o då sätter hon sig, haha. "Rättade" henne att inte lägga ner huvudet, och då gick det bra!
Rutan- hon vet att hon ska springa ut o hon vet att hon ska stanna, men oftast för långt åt höger, så står hon antingen preciiiiiis innanför eller preciiiiiis utanför.
Apporten- kom jag på att jag hade samma komando som på rutan, så hon sprang ut till apporten, vände sig om mot mig och där stod hon... Ooops. vilket klantarsle man är! Den måste vi nog lägga ner mest tid på att träna. Men hon sitter fint o väntar medans jag kastar, EN bra grej iaf!
Hoppet- hoppar, rör sig framåt men rör sig framåt till höger, hoppar tillbaka eller springer runt beroende på huuur långt till höger hon hamnat vid " sitt " komandot. Träning raktfram!

Haha jag skrattar lite när jag skriver om momenten för hon är så rolig och gullig och galen!

Vi får se vart träningen tar oss.. Det här kan bli kul ;)

RM

Av Bella - 11 september 2013 22:04

I Torsdag åkte vi en hel bunt med sockervindar till Håverud för att kika/tävla på rasmästerskap i lydnad och bruks.Vi som inte tävla var publik hela helgen... och hejjade fram duktiga aussies! Vi bodde 4 st i våran stuga och sammanlagt hade vi 6 hundar. Härligt ös i lilla stugan, tyckte jag o maja som sov på loftet, vad Liza och Angelica tyckte, det är nog en annan femma, haha! Mycket bra miljöträning hela helgen.  Vi hade kull kampen på Lördagen innan middagen, frågesport och roliga lekar. Kull4 kom 2:a....Det viktigaste är ju inte att vinna utan att delta.. höhööhö! 

 

 

       

 

En mkt bra helg med fina sockervindar som gjorde bra ifrån sig!!! Hejja Er!! 

 

Nåväl.. igår spårade Zion... nästan 800 m, med 4 pinnar och ett slut. Alla pinnar in och hej va det gick undan, riktigt fint tempo! Vi hade inte spårat då på 5 dagar, så han kändes väldigt taggad! . 

IDAG DÄREMOT, blev det 2 pinnar in  (av 4) och sen bröt jag, han tappa spåret, leta leta leta leta men hitta det aldrig igen,då bröt jag. Wilja fick sedan gå spåret, men hon hade rätt svårt hon med. Hon plockade iaf 2 pinnar, varav en pinne tillhörde Tihjas spår, ja dom hade alltså korsats, hel vimsigt blev det, när två blondiner ska lägga spår (jag o matilda, haha) 

 

Efter några svettiga timmar i skogen åkte vi till klubben för lydnad. Vi hann träna lite innan Onsdagslydnaden drog igång (som jag höll i ) Körde en kedja, som gick bra. Sedan ställande och läggandet.Läggandet bra, ställandet....VAD ÄR DE? Han har glömt,.. så vi börjar om från ruta 1, (peppande) Platsliggning brevid Viggo med belöning bakom honom, funka toppen! fortsätter med långa avstånd, vanligt ligg. Nära avstånd längre tid, hakan i backen. Har ju fått för mig att ha vänster sväng på helt om. Passade då på att fråga Maria om tips till träning, fick bra tips som vi ska försöka få in... Så vi får se hur der går. Ska bli spännande och se om vi får till! Men just nu känns tävling rätt långt bort. Man blir lite lätt iriiterad när momet som har sutit så bra nu helt plötsligt är som bort blåsta. hmm.. va kan jag skylla på.. han är 8 månader? Ja, vi kör på de!! Imorgon är en ny dag, och min plan för morgondagen är lydnad, träna in första biten i  vänster helt om,  en kedja och ett fint ställande under gång, och så ska vi leka oss igenom de andra momenten (inga detaljer ska tränas) Sedan ska jag avsluta min lediga dag med ett kort, enkelt spår med  belöningar utkastade när han minst anar det! och sedan ska vi spåra igen tidigst Måndag. Thats the plän!    

 

 

 

 

Av Bella - 1 september 2013 21:45

Ja det blev en riktigt träningshelg! I lördags möttes vi upp och startade dagen med en frukost. Sedan åkte vi ut till skogs för Spår. Zion fick ett 500m spår med två pinnar och ett slut. Min plan för dagen var att utöka längden på spåret, då vi oftast lägger 300-400m. Och även se ifall han plocka upp pinnarna i spåret om jag inte sa något. Alltså, när Zion stannat vid en pinne så har jag tjooat BRAAA! Och belönat. Nu skulle jag bara vänta ut honom och se. Detta var även första gången jag gick nånannans spår själv. annars brukar spårläggaren gå med bakom. Det små regnade hela dagen till och från, så vi klampade runt i regnkläder! Blött var det och det regna väl som mest just när vi gick spåret! Zion kom iväg fint och hitta båda pinnarna men tog inte upp dom när jag bara var passiv så belönade att han stannat vid dom. Kan ju säga att vi inte tränat det så mkt på sidan av. Vi fortsatte och vi hittade slutpinnen, som han tog upp! Wohoo!! Duktiga lilla röd!
Vi körde upplet när allas spår var tagna! Wilja fick köra. 4föremål i rutan och 4 föremål in, bra jobbat! Zion fick också köra, han fick se Sanna gå ut på en rak linje och hon visa föremålet längst ut och droppa 2 föremål på vägen in. Zion hitta alla 3 som han kom in med till mig! Bra! Efter några timmar i skogen åkte vi till klubben och körde lydnad. Vi gick in och körde hela ettan tävlingslikt och man kan sammanfatta det som katastrof...av föraren! Punkt och slut! På kvällen åt vi god mat och drack lite vin hemma hos Maja och gick igenom dagens träning! Fick såklart mycke och bra tips till min "tävlings träning". Vi sov hos Maja och idag åkte vi och körde upplet och lydnad. Vi tränade mest på apporten, högersvängar, långfokus i fotgående och platsliggning. En kanon helg, alltid lika kul när Mallan kommer till stan :) Nu ser vi fram emot nästa helg då vi ska åka och kika på RM! Ska bli så kul!! Vi kommer även få vara med om våran första kull-kamp! :)

Endast en enda bild har jag tagit från helgen, här på våran förrätt! :)

Ovido - Quiz & Flashcards