Rossignol

Alla inlägg under mars 2014

Av Bella - 24 mars 2014 22:12

Jag älskar att vara ledig på
Måndagar speciellt när solen lyser!

Jag och Sanna la spår till varandra! Ett varsitt ängspår o ett varsitt skogsspår! Zion fick ett Apellspår på äng! Eftersom att vi alltid,oftast, har så jävla kassa starter så ska jag nu motivera upp honom att ta tag i spåret och komma iväg vid start! Så lägger godis titt som tätt i spåret fram till första pinnen(sen inge mer godis i spåret resten av biten). Vilket har fungerat bra och han pinnar iväg bra! Ska setgvis lägga färre o färre godisar o tillslut ta bort de helt såklart! Har även små öppna burkar i spåret med godis i ist för pinnar, orsaken är att jag håller på att lära in ligg markering o ska då inte blanda in pinnarna i spåret förrän markeringarna är klara! Spåret tog han iaf jätte bra idag.. Godis starten blev bra och sen kom han iväg super fint efter varje apport, bra fart o bra drag i linan och SPÅRGLAD! Finakillen!
Wilja fick spåra i skogen med alla pinnar in och jag va helt slut när vi kom fram till slutpinnen!
Vi åkte sen till skjutbanan och träna lydnad med sockerligan!
Zion fick ligga plats med brudarna varav en va i höglöp! De skötte han bra! Komenderad frittfölj, en kedja och apporten blev dagens träning och de gick såå bra (med 2 löptikar som störning bla) En kanon peppig dag där allt bara känndes så himla bra!! Mer såna dagar, de gillar vi!!
Körde lite kort med Wilja också! Hon kan inte ställandet längre och positionen i friaföljet är katastrof! Men de gör inget för hon är så guuuullliiiig!

Av Bella - 18 mars 2014 00:40

Ledig i dagarna 4:a och träning har fått dagarna att gå..

Jag har bla. Tagit tag i att försöka få igång Zion snabbare i spår starten o efter apporterna i spåret.. Vilket alltid har krånglat.. Jag har i flera dagar i rad lagt hårda spår med godis i .. Korta o enkla.. Det har gått bra och jag har peppet och belönat med rösten under hela spåren.. Och efter typ 7-8 st hårda spår totalt under några dagar så la jag ett kort skogspår som gick ut och över en väg o in i skogen igen! Spårövergången va lite svår med han löste de! Markerade pinnarna fint och kom igång som en klocka i början av spåret o efter pinnarna! Wow va kul de va och jag tänkte har jag verkligen fått till de här?! Måste testa igen och idag la jag ett vanligt appell spår på äng 300m med 2 pinnar o ett slut! Han kom igång snabbt o bra och spåra som en ångmaskin förbi varenda pinne fram till slutet! Jahopp... Okej jag är super nöjd med hans spår vilja, farten, draget i linan och att han kom igång så fint i början men har han nu så mkt spårsug att han skiter i pinnarna?! Ja inte fan vet jag efter två spår men jag får nog tänka om iallafall, jag har ju gillat hans stå markeringar men tror inte att dom håller.. Så idag började jag lära in ligg-markeringar! Vilket gick överförväntan bra! Läste mig till hur man kan lära in och valde "klicker" medtoden! Ska bli kul, hoppas jag får till de!

Jag har även funderat på de här med sök med Zion.. Jag tror.. Nej jag vet nog att han egentligen är en sök hund! När vi körde bevakning så blev han ju så himla lycklig av att hitta figgar.. O han har gång på gång visat en härlig inställning till söket i dunderbo när vi kört inomhussök! Så i helgen testade vi på 3 st vindmarkeringar ute i skogen! Den första rös jag nästan till när han tog! Vi gick ut i koppel på en nära figg och vi hann nog bara ta nått steg ut så blir han så glad o viftar på (nej inte svansen) hela kroppen när han får vind på figgen o bara rusar fram till en gömd Maja! De två andra tog han fint också.. Visste inte helt hundra var Maja låg gömd så vi gick på stigen o så fick han helt enkelt visa vart hon låg och de gjorde han vill jag lova :) han är glad i figgen och vill gärna gojsa o mysa o äta godis!
Ska självklart låta han få köra sök men inte just precis nu.. Vill fokusera på spåren (som jag envisas med) och se om vi kan lyckas lite med dom o sen får det nog allt bli en sök hund av lille röd! Vi har ju en del "vänja med sbk täcket" kvar också! Det går iaf sakta men säkert framåt!

Lydnad borde jag träna jätte mkt linförighet i störning men det blir inte så mkt av de.. Körde ett pass med Veronika idag! Ny plats o syster Stella som störning, gick bra utan komendering, lite sämre med, men fick till det bra med korta övningar! Platsliggning med skott blev de, då vi var vid skjutbanan o träna och just när vi la platsen så kom 2-3 ganska höga skott! Zion låg fint! Körde nån kedja också! Och apporten har vi fasiken fått till nu på senare dagar! Man var visst tvungen att träna den också... Hehe

Agility har vi hunnit med också.. Jag har gjort en ganska stor tabbe o belönat vajsing på slalomet så vi kommer inte framåt.. Dumma mig! Men nu ska vi testa slalombågar så förhoppningsvis blir det bra de här till slut! Annars går det framåt. Sist tyckte Zion att han minsann kunde köra banan själv o var lite halv crazy.. Men vi ska träna mkt på "boxen" in och ut! Och jag själv ska träna mkt på min position och fötter hit och axel dit och hej å hå! Och så ska vi träna in target! Det är så fruktansvärt kul de här med agility och jag längtar till den dagen då min efterblivna hjärna kan sluta vara efterbliven! Haha nej men även jag, gör framsteg.... Sakta men säkert!

Stora svarten, WillieWonkan, Janne långben, Tjifen, Wilja.. Ja många namn har hon.. Hon har fått aktiverats.. Bla ensam promenader med mig.. Hon är helt fantastik underbar att gå med.. Har hon aldrig vart innan, någonsin.. Slakt koppel o bara lunkar på!
Hon har fått spårat mina spår men även så har Pia lagt ett skogspår som hon tog med alla pinnar in! Maja utmana henne lite i helgen o la ett spår o hade Achilles med sig lös.. Nog fick vi en utmaning men nog löste hon den.. Ett tapp hade vi, men förstod då att hon börjat spåra achilles ist för maja (och mkt riktigt så var de..) tog tillbaka henne till där jag tror hon "böt" spår o hon leta upp majas spår o spåra fram till... nästan slutet, vi fastna i en hästbajshög..... Och sen tog vi slutet! Så glad att vi inte får tävla bruket! Haha
Fast.. på tal om tävling så har Maja kommit på att vi ska tävla våra sansade o lydiga första hundar i lydnads ettan! Wilja vs. Achilles!
Nog att vi har ett första pris där men det har hänt grejer med galne Tjifen sen sist... Stadga, bla? Va är det? Däremot har jag fått tuggmästarens mästare att inte tugga på apporten.. Så där kan vi bli farliga Maja! Hahaha!

Imorgon väntas mer träning på min sista lediga dag denna vecka!

Maja har även fixat min bur i helgen, så nu har Zion det lite större och Långben har det bra hon med!

Av Bella - 9 mars 2014 23:50

I helgen har det blivit träning i sol och varma vindar, helt underbart!
I fredags var jag ledig o började dagen med ett varv i Gånsta spåret med huliganerna, Zion fick bära tjänstetecke, vänja vänja vänja! Vi mötte sen upp Maja för lite Agility! Körde mest med Wilja då Zion råkade slå i tassen o fick lite ont, med tävling på Lördagen så ville jag vara på säkra sidan så det blev en lugn fredag för Zion! Wilja kämpa på bra och va duktig!
I lördags åkte vi till Fagersta för att tävla! Zion har en fin linförighet och kan alla moment på träning, på tävling/ störning är det svårare..
På våran första tävling så nosade han sig igenom linf. Och mellan momenten var han överallt och ingenstans och lyssnade inte på mig, fick tjata in honom för nästa moment.. I lördags var mitt mål: INGET nosande, bra känsla och helhet! Jag ville ha en samlad och taggad kille under och mellan monenten! Vilket jag hade och det kändes så himla kul att tävla med honom!! Vi fick 9:a på helheten..
Poängen räckte inte långt denna gång med en ganska hård domare (vi hade inte fått ett 1:a pris ändå eftersom att vi nollade ställandet) men hon var lite sådär irriterande hård! Av 25 tävlande så fick MAX 4st ett 1:a pris..(jag vet att hon som kom 5:a fick ett 2:a pris) Zion gjorde en fin platsliggning, helt oberörd av de andra hundarna när han låg DOCK nosade han i backen vid 2 tillfällen, alltså, nosade till och kolla upp, nosade till på andra sidan o kolla upp (vilket precis ALLA andra hundar gjorde) mattan lukta väldigt mkt! Men trots de små nosnigarna så låg han helt stilla o titta mot mig och nångång mot publiken, vi fick en 8:a... Tabdvisning, 10 p
Linförighet, 5p, tappar position när vi går mot publiken hinner även bli glad av att se människorna och gå in i position blir ett riktigt dåligt heltom, flyter ut på språngmarsch men kommer ganska fort in i rätt pos. Snedt sittande vid en höger halt. MEN han luktade inte, ingenting!
Läggandet, 6p, långsamt läggande och DK vid uppsättningen..
Inkallning, 10p
Ställandet, 0p DK. Jag säger stanna men han går med så upprepar o han stannar och vi kan slutföra momentet!
Apporten, 5p vill inte ta den. Dk, lägger in den i munnen, tugg
Hoppet, 9p slår i mig vid ingång
Så ingen skryt tävling poängmässigt.. Nu behöver vi träna på att tävla och en plan har jag också för våran linf. med störning!
Det är svårt också att veta hur man ska värma upp innan tävling när man inte tävlat så mkt.. Vi gick en promenad, körde kontaktövningar gjorde lite linförighet och nått moment och sen in i bilen! När platsen närmade sig så tog jag ut honom och i väntan tyckte Zion de va tråkigt att bara sitta o vänta o blev ganska otålig, men måste hålla honom "inom ramarna" så det blev kontaktövningar.. Efter platsen fick han belöning och sen hoppa in i bilen, vi hade ju start nr 6, men det blev en väldans väntan på att alla 25 hundar skulle ligga, 5 st per gång! Till slut när nr 3 var inne på plan tog jag ut Zion o rasta honom och gick lite linförighet.. När hunden innan oss gick in så lekte vi till o från tills det var dags för oss att gå in! Ja och de är ju en variant.. Jätte svårt de där.. Men han kändes ju ganska taggad när vi kom in på planen så lek kanske är en bra "uppvärmning". Nåväl, när jag var klar så åkte vi hem, jag hade lämna Wilja hos Maja så vi åkte hem dit..vi käkade och sen träna vi slalom med Zion och Jamie! Zion har ju fattat grejen med att springa mellan pinnarna men han gör det fort och hoppigt.. Vi vill få bort hoppet och gjorde de därför svårt för honom genom att tajta in pinnarna nästan helt rakt.. Lite bredare på de 2 första och nästan helt på linjen på de 2 andra.. Och han sprang fel och sprang fel och sprang fel men till slut stanna han upp, tänkte till och gjorde de helt rätt, snyggt och inget hoppandes! Sedan blev de inomhus lydnad för Wilja,achilles och Link, hihi! En mys kväll väntades med Maja och Matilda och det blev ett bra slut på en bra Lördag! Idag möttes vi upp vid fårhagen och la spår! I väntan på spåren blev det korvgrillning och mys i solen! Helt underbart! Vi åkte efter nån timme och tog spåren!! Wilja tog sitt ca 600m långa spår ganska bra, lite slarvig i slutet bara, men alla pinnar in! Zion fick ett klurigt ängspår.. Det gick inte så bra, så bröt efter andra pinnen.. (Så imorgon är jag taggad på nya tag. Ett lite enklare kom igång efter vintern spår behöver vi nog) Vi avslutade denna soliga Söndag med agility på klubben! Det gick faktiskt braaa och Zion va duktigt och det gick ganska bra för mig med, inte alls sådär efterbliven som jag brukar vara! Hahaha jag tror t.om att jag klarade första banan på första försöket ;) de ni!
Vi alla 3 var helt slut när vi kom hem o hundarna slockna direkt! Bra helg!

Måste också bara hylla min kära vän Maja som var med under hela dagen i Lördags o filma o peppa o tipsa o hjälpte! Hejja Dig för att du är Bäst!

Av Bella - 5 mars 2014 21:49

Tänk va svårt  det är med all dess störning... Idag på fm, så körde vi lite lydnad på konstgräsplanen vid wgy, vi värmde upp utanför planen och gick sen in tävlingslikt och körde igenom ettan. Linförigheten kändes faktiskt bra!. bra fokus! läggandet, inkallning och (trubbel vid) ställandet, apport, transport o sen belöning utanför planen! Hela kedjan kändes bra men  ställandet hade vi trubbel med... Vi tränade ställandet, backandes och vanligt, la sen till komendering o sedan en kort kort kedja!

Efter en promenad med Matilda och Viggo så åkte vi ut till ridhusets onsdagslydnad. Jag rastade Zion och med några hundar runt om kring, så körde jag kontakt övningar innan vi ens gick in i ridhuset, väl inne blev det hoppa upp på bänk och göra "på" övningen. Zion kändes till slut samlad och lugn.. men oj, va jobbigt han har för andra okända hundar (han gnäller o piper, vissa verkar han rädd för och vissa verkar han nyfiken på)... vi gjorde en platsliggning och jag valde att lägga Zion på kanten och stå ganska nära, 3 minuter låg han tyst, stilla och fint (och ganska obehagligt stelt)! Sen gjorde vi en super fin linförighet runt och bland alla hundar.. han hade så fin fokus och bra attityd! Tog av kopplet och körde 2 kedjor, och då kom det pip och gnäll fram från lille röd. Han pep och gnällde i momenten... inte så bra.. men han höll i hop och förutom pip o gnäll EMELLANÅT, så gick han bra! fin förväntan mellan momenten, momenten utförda korrekt (förmiddagens krångel vid ställandet, var som bortblåst) och inget noasande nångång! faktiskt inget nosande alls under hela träningen!Men ville ändå komma åt det där med nosandet, för idag på fm, nosade han när vi kom in på plan, ja ajjade honom och han tog tillls sig det jätte bra! så i ridhuset nu ville jag belöna upp att han lyssnar på "ajjajj! så när vi kände oss nöja med träningen, så gick jag runt i ridhuset i koppel och Zion fick röra sig fritt, så fort han nosade "ajjade" jag honom o belöna att han sluta..han tog verkligen tillsägelsen jätte fint!! Jag kännde mig såååååå nööööjd över kvällens träning (pip o gnäll blunda jag för IDAG) så jag tänkte att nu leker vi bara o har skoj innan vi åker hem, men när Zion såg kampleksaken så blev han som rädd och böjade smöra för mig och ville inte ta den.. okej, han kan inte leka i den här miljön med allt "jobbigt" runt omkring så jag tänkte strunt i de då, å så sa jag bara,"nehe då får du inte den här då" och så stoppa jag den i fickan, men då märkte jag att han blev lite taggad när jag gjorde så.. så jag tog fram den igen och sa igen "den här får du inte" och tog bort den.. då hoppa han efter den.. jag gjorde så några gånger, liksom retatde honom att han inte fick ta den, och  han var helt till sig och till slut fick han den och vi kampa som galningar och han fick vinna den och springa runt (inte lika stora lovar som han brukar, de våga han nog inte) och in med den kom han och vi kampa och lekte som två tokar! åå så glad jag blev, de känndes som han övervunnit något jag inte vet vad, haha!! vi fick ett glatt och roligt avslut på träningen! Men synd att man inte får till denna ströning oftare.. att träna med okända hundar!

Mer träning står på schemat! och nog ska jag väl snart få ordning på den här omochkringsig hunden och framöver kommer vi bli ett bra team, ge oss bara lite tid! we can do it! 

 

Nu längtar jag till ledig helg med massa träning med bästa ligan!

Skapa flashcards