Rossignol

Alla inlägg under april 2014

Av Bella - 26 april 2014 16:23

Idag var de dags att tävla den där appellen som jag råkade anmäla mig till. Sanningen är att jag kom med på denna tävling utan att betalat.. Jag klickade i tävlingen men ångrade mig o betalade därför inte.. Några dagar senare fick jag PM att jag hade kommit med.. Hmm! Det är ödet sa Sanna.. Du ska vara med på den här tävlingen, haha! Några dagar innan fick jag ytterligare ett PM om att de inte sett någon betalning från mig.. Nu hade jag ju tränat inför appellen så jag betalade in och bestämde mig för att JUST DO IT!
Dagen till ära så följde bästa uppfödaren Sanna med och tur var väl de då vi drog start nr 14.. Av 14 ekipage! 3 timmar väntan blev de.. Å jag som hatar att vänta! Timmarna gick o de blev våran tur, vi åkte i väg, jag och nr 13 som hade de sista spåren. Vi gick tillsammans in i en hage och vi fick stå o vänta tills dom spårar klart, gick fort..

När de var våran tur gick vi fram till spåret och nervös som bara den pinna Zion iväg kanon fint till första apport som han markera. Han hade sånt härligt sug i spåret! Jag belöna men han var nästan mer intresserad av att fortsätta spåra så jag släppte iväg han, så fint tills linan trassla sig runt benet på honom så de tog stopp.. Jag ropa tillbaka honom, trassla ur och han pinna iväg igen, fram till slutet som han markera (slog vid vinkel 2)
När Vi kom fram till domarna o visa pinnarna, så fråga dom varför jag inte plocka upp pinne nr 2, de tyckte de såg en snabb markering på den, men oerfarna jag som också tyckte de men ändå blev osäker titta inte speciellt noga på backen för att plocka upp den. De va synd. (Sa domaren också)Vi fick betygen 7 och 7,5 neddrag 2p för missad pinne och ytterligare 0,5/1 p för strul vid första apporten och slag vid andra vinkeln..
Jag var iaf så glaaaaaad att vi tog oss runt!!!! Vårat sista spår innan tävlingen stötte vi på en orm i spåret så vi kunde inte fortsätta, så opeppigt innan tävling!
Tillbaka till klubben då alla redan hade hunnit köra lydnaden så va de bara ut på plan direkt!

LF: 9/8 studsar/ändrar pos

Framförgående: 9/7,5 Ingen komentar för 9:an/ryck,drar

Platsläggande:7/0 steg,sakta/lägger sig inte

Inkallning:9/8,5 sitter bakom/något långsam

Apport: 8,5/8,5 omtag/sparkar apport

Hopp: 10/10

Platsliggning: 10/10

Budföring: 9,5/10 mycket fint,slarvigt avslut hos föraren

Detta räckte till uppflytt och 2:a på pallen... Med 269,25p. Lillemor med sin aussie Klara kom 1:a med 270p. Så nog var vi jämna :)

Jag är så stolt över min virriga tonårskille (som har en sån nervös matte) som fixade första pris i Torsdags och Uppflytt idag! Nog var han trött efter dessa dagar då bla. Inkallningen inte var så fartig som den har vart på andra tävlingar och slaviga ingångar...Men va gör de när man han världens finaste hund!!!! De var en varm o lång dag och jag är sååå nöjd!!!

Vi firade med Lyxshake! Haha

Lk1

Av Bella - 25 april 2014 23:16

3:e gången gillt.. Igår tog Zion 1:a pris i Lk1 trots en nolla på läggandet. Dumma matte som sa nått helt vajsing komando.. Jag måste verkligen få mer tävlings erfarenhet. Nervös som fan är jag innan och vet inte hur jag ska värma upp och vet inte hur jag ska prata med min hund och vet inte hur jag ska belöna och vet knappt vad jag ska säga för komandon, ja allt blir bra snurrigt för mig!
Jag är en tävlingsmänniska och har spelat fotboll i måååånga år.. Med 2 träningar i veckan o match varje helg så sluta jag aldrig att vara nervös inför match! Den där väntan på match start är värst, jag böt alltid om långsamt och var alltid klar sist.. För att slippa bara sitta o vänta.. De gjorde mig illamående..
Samma känsla när jag tävlar hund är just den där väntan.. Jag hatar att vänta..
Nåväl.. Nog om mina förbannat dåliga tävlingnerver...
Vi lyckades somsagt iaf ta ett första pris!

Platsen känns trygg, Zion ligger fint och tittar mestadels bara rakt fram på mig! 10p
Tandvisning 10p
LF; 8p tränger, efter i sväng (helt om, som jag förövrigt här för nån dag sen böt från vänster helt om till höger helt om), tappar pos.
Läggandet; 0p (ställer sig)
Inkallning; 10p
Ställandet; 9,5p transport. Snyggt ställande
Apport; 5p nosar,tuggar,håller löst
Hopp; 10p
Helhet; 10p

Vi hade ganska fin känsla på planen och vi höll ihop bra, lille röd och jag!

En skön lättnad att äntligen klarat skiten och med lovord att aldrig mer tävla lydnad så tog de bara en dag så blev jag lite sugen på att lära in nya moment.. Så vi får väl se om 2:an kommer så småningom .. Prio ett nu är att ta tag i Friaföljet/linförighet!

Av Bella - 20 april 2014 22:09

En fantastik bra påskhelg!
En hel del lydnad har det blivit!
Torsdags i Bro-Håbo, Fredags på
Klubben och i Lördags åkte vi ju med Sanna o Pippi på tävling i Eskilstuna. Vi tränade lydnad och budföring och det gick fantastisk bra trots all störning och ny plats! När det var dax för de tävlandes att köra lydnad satt vi i solen o njöt av underhållningen! Strax innan 6 åkte vi hemifrån o runt 16.30 kom vi hem! Solbrända och trötta!! Zion somna direkt när vi kom hem!
Idag var vi lite sega! Men en runda på marknaden och tivolit nere på stan orkade vi med! Zion fick följa med och efter nån timmes minglande blev det en glass på torget och Zion somna i skuggan! Myys! Medans vi var i stan gick Husse och Wilja en promenad ner till badet och Wilja tog årets först dopp i Mälaren! Gissa om hon var nöjd! En ganska seg dag blev det idag men nog hann vi med ett lydnads pass på klubben och ett ängspår och självklart grillat till kvällsmat! Imorgon väntas lydnads träning innan jobb! Sen ska jag försöka hinna med ett spår nu i veckan , innan tävling!

Av Bella - 18 april 2014 22:24

Igår var vi till Bro-Håbo och tränade, jag o Maja. Det gick både bra och mindre bra!

Körde igenom alla moment i appellen med belöning och så körde jag igenom LK1 med belöning vid transporter.

Linförigheten kör jag belöningar i, för att få upp lite attityd när vi blir komenderade och när jag kör utan komendering då tränar jag uhållighet bara, med stor belöning efter.

Framförgåendet är det fortsatt träning med "alla steg" för sig.. och inte sätta ihop hela momentet för ofta..

Fortsatt träning på hoppet, inkallning o läggandet.

Apporten börjar jag bli gansa nöjd med (med tanke på hur det har sett ut)! Från att inte ha kunnat gripa, springa med den hela vägen in, inte kunna sätta sig fot med den i munen osv... till att faktiskt ha ganskla bra fart både in o ut, iof ganska dåligt gripande men det ska vi jobba på!



Idag blev det träning med sockerligan, alltid lika kul! Syskonskaran var samlad minus en, Mamma Thing och Sannas flock!

Vi fick till en 3 min låg platsliggning med varanan röd och svart sockervind! :)




Imorgon ska Jag och Zion följa med Sanna och Pippi på tävlig, vi ska hejja och träna! Ska bli kul! Kameran är laddad!

Sen blir det grillfest på kvällen och söndags träningen är lagd em/kväll, hihih!



 



Av Bella - 14 april 2014 00:00

För att göra en lång historia kort så har jag anmält mig till fel tävling... Och kommit med! Ska alltså tävla appell spåret om ungefär 2 veckor! Igår kväll när jag precis hade kommit hem från jobbet så fick jag mail om att jag hade kommit med! Idag på jobbet så kunde jag bara tänka o längta till att kl skulle slå 16.00 så vi kunde åka o möta upp träningsgänget! För jäkla va tränings sugna vi var (läs stressade, haha)

Jag ville köra igenom Zion alla moment för att se lite vart vi hade kommit i träningen. Har bara tränat alla moment för sig utan komendering och inte i kedjor eller liknande.

Dagens träning:
Platsliggning; 3 min med rörelse o störning runt om. Nyfiken men ligger kvar :)

Budföring; Jätte fin med bra fart o fina ingångar!

Lydnaden:
LF; inte så mkt blick släpp alls men saknar attityd och häftiga vänster och höger svängar, dom blir typ sega känns de som! Bedrövliga helt om! Men en mkt fin språng march!
Framförgående; har aldrig innan gjort hela momentet men det gick bra! Riktigt bra, kändes de faktiskt!! Fortsatt träning på den så sitter den nog ganska bra sen.
Läggande och inkallning; bra!
Apporten; har tränat sååå mycket o länge på den och nu sitter den äntligen!! Idag tveka han lite vid gripandet (sannas apport) men hade bra fart in med den.
Hoppet; Den har vi knappt heller kört hela. Har mest tränat att han ska hoppa ut o springa fram (belöning) och sätta sig på komando på långt avstånd för sig (helt utan nått hopp). Så idag hade han en fin förväntan fram, sa sitt men tyvärr la han sig. Tog tillbaka honom och gjorde om. Hoppa ut, sprang fram, sa sitt och han satt sig rakt o fint framför hoppet ( ganska lång bort kanske?!) men fick belöning för det sättandet!

I helhet så kändes allt bra! Som om att vi är på rätt väg och som om all träning börjar falla på plats! Kände skönt att köra igenom hela och se vad som behövs tränas och vad som behövs finslipas på! Ska komma ihåg att köra med störning (typ onsdags lydnaden) och nya platser (stockholm, bro håbo, redan inplanerat)

De sköt på klubben idag så vi passa på leka lite med skott i bakgrunden! Inga problem!

Efter ungefär 2h på klubben så hade ju såklart bästa Maja lagt ett äng spår till oss! Så vi fick lite tävlingfeeling idag. Phju, nu har vi klarat lydnaden nu är de bara spåret kvar, hihi!

Vi började med ett ca 20m godis spår som uppvärmning!
Sen gick vi på äng spåret utan godis start! Jag gjorde tävlingslikt med 10-15m lina ut från starten o efter apporterna. Har jag aldrig gjort tidigare. Har följt efter direkt när han börjar gått.. Inte har jag tänkt på sånna saker heller!
Nåväl, vi kom in med alla pinnar med en bra start och början, lite sämre sista sträcka o lite sämre start efter apport 2. Men de märktes att han började bli lite trött också! Men är hel nöjd med lille röd idag!! Finaste killen!

Bilder snodda av Sanna!

Av Bella - 6 april 2014 23:57

Det går verkligen bra med spåren nu och det känns så jäkla kul!
Känslan är bra o vi går åt rätt håll!
Som uppvärmning innan spåret så får Zion markera en pinne o leta godis i gräset. En rutin som funkar bra! Starterna går bra och har minskat med godiset. Nu endast nån bit några steg fram i spåret. Han kommer iväg snabbt efter belöning vid apporterna, något som vi verkar fått på köpet :)
Har tränat ganska mkt ligg markeringar på sidan av spåret. Och ville nu börja plocka in de i spåret. Har då bett spårläggaren lägga några frolic vid pinnen, min tanke var att han fick belöning för att han hittat pinnen och ifall han inte kunde markera den "rätt" så fick han ändå en belöning att han hittat den. Jag var alltså lite osäker på om han skulle köpa de eller om jag gått fram för fort! Men lille röd åt upp godisarna, titta en stund på mig och la sig, vid varje pinne! Så glad jag blev, duktiga lilla röd! Nu visste JAG att HAN visste vad det handla om så idag körde vi utan godis o Zion ligg markerad pinnarna bra! Nu är det så där kul med spår igen..Hoppas de håller i sig! Wilja har också fått spårat en del, har jag ont om tid eller är lat så brukar hon få gå Zion gamla spår. Lika glad är hon för de och ångar på!

Lydnaden fokuserar vi på linförighet (uthållighet o blicksläpps förbud), apell hoppet och apporten, framförgående, kedjor och budföring. Där är känsla också ganska så bra! Han är fartig och glad!

I agilityn så går de framåt med slalomet, han börjar bli mer hindersäker. Nu ska vi ta tag i att träna i target och flera hinder! Kul !! Tävlingar är inplanerade i sommar :)

Hemma tränar vi sbk-täcket, varje morgon o kväll vid maten! Han äter alltså med de på sig! I början så sprang han in i vardagsrummet så fort jag höll i de, så började med att han kom till mig när jag höll de i handen, belöning, nosa på de, belöning osv. Nu kommer Zion fram och typ ber mig sätta på täcket så han kan få börja äta! Vilka framsteg va! Hahaha lilla prinsessan!! Ibland blir jag inte klok på honom, men ack va jag gillar min lilla kille! Han är väldigt speciell och ibland väldigt komplicerad och väldigt unik och de gör att jag bara gillar han mer o mer o mer o mer!!!!!

I väntan på att gå in till stans bästa frisör, Matilda!

Ovido - Quiz & Flashcards