Rossignol

Alla inlägg under juni 2014

Av Bella - 28 juni 2014 19:26

Idag fick Zion köra sitt första riktiga sök pass! Maja figga o planen var att lägga helt dolda figg på 3 olika legor på rad ut i rutan, (som korridor) Första på 10 m andra på 25 m och sista på 50 m (nu vet jag inte exakt hur djupt de blev) Maja stod vid första legan när jag hämtade Zion och vi ställde oss på stigen och Z fick se Maja gömma sig. Andra skicket fick han se Maja gå från lega 1 till 2, tog sen bort honom så han inte såg var hon gömde sig. 3 skicket va pop-up.
Vi körde samma övning 2 ggr på 2 olika ställen med en (rapport) paus emellan. Första tillfället hade vi med Jamie som är i höglöp och valla av rutan! Ingen bra ide! Jamies dofter var med intressanta än att hitta figge.. Han leta och lukta vartannat men Maja hjälpte honom med ljud för att han skulle fokoserad på rätt sak! Vi la inte så mkt utvärdering på detta pass då de va dumt att ha en löptik att valla av rutan men de hade ju vart kul om han klara de ändå men nää!
Andra tillfället var sååå mycket bättre! Han va härligt glad och tyckte de va KUL! Alla skick gick bra! Han försöker ta hjälp av spåren när han inte hitta direkt! Så planen är mkt vind övningar och valla av rutan ordentligt! Vi ska även träna in lösrulle!
Åh va kul de va att köra sök igen, var så länge sen!!! Jag har ju bara kört med Wilja för aktivering, nu ska de bli kul att få träna inför tävling!

Wilja fick aktiveras med att springa en rapport sträcka (efter Jamie) 250m till Maja tillbaka till mig och sen till Maja igen! Bra intervall träning, för slöa svarten! Hihi!

Vi åkte sen till klubben för agility! Körde bana men största fokuset idag låg på slalomingångar!! Maja byggde upp som en solfjäder med hopphinder runt slalomet så fick de träna på att ta slomet ut olika vinklar (med hjälp av slalombågar..) Super bra träning! Vi tränade även på olika hopp, som att hopp ut och komma snabbt in till mig, back, runt osv.. Bra övningar!!
Zion va aaaaningen störd av syrran under agilityn men vi tar alla tillfällen som ges att träna med löptik! Hihi

Av Bella - 25 juni 2014 00:11

Vilken härlig lång helg vi haft på Gotland! Vi har inte bara tävlat utan hunnit med massa annat också! Utflykter till mysiga ställen för luncher och bad (för hundarna) och mat och drinkar på goda resturanger på kvällarna!

Vi tälta 2 nätter och sov på ett jätte mysigt och fint vandrarhem de 2 sista nätterna!

Tävla gjorde vi i dagarna 3! Vi diska oss i alla lopp utom sista och 6:e loppet! Vi var egentligen inte tävlingsklara men va gör man inte för att få fira midsommar på Gotland?!;) Vi nådde vårat trygghetsmål: att klara en hel bana utan disk!
Jag ska bli bättre på handling och Zion ska bli bättre på slalomingångar bla...
Maja körde Zion 2 lopp dag 2.. Zion va aningen "omochkringsig" på tävlingsplatsen! Så redan på morgonen dag 2 kännde jag mig stressad och irriterad! Blev "sur-stina" och ville inte tävla denna dag! Med tips från bästa coachen och en konsekvent matte kunde faktisk Zion bete sig på tävlingsplatsen! Det blev allmänlydnads träning för Zion hela helgen! Han skötte sig bra sen! Vilket var skönt så dag 3 var vi glada och tävla tillsammans igen! Hundarna har verkligen skött sig bra, sov eller låg lugna i tältet mellan loppen, trots en liten Jamie löptik i närheten hela tiden!

[Bild]

Är så nöjd efter långhelgen och längtar redan till nästa år!!

Nu har vi massa träning och tävling framför oss.. Ska bli så kul!! Vi ska nu i träningen ta tag i och träna:
-slalomingångar och säkerhet
-tjuvstarter!!
-hoppa mot mig

.. Och jag själv ska träna handling!!!

Av Bella - 17 juni 2014 08:26

Igår var vi till Strängnäs och träningstävla Agility! Vi anmälde oss till 3 lopp, Blåbärsklass, agility och hopp!
Blåbärsloppet var bara tunnlar och hopp, en lätt bana. Jag kunnde ha sprungit på mer annars tog vi oss runt och vann den klassen! Det är ungefär där min nivå på handling ligger..
Agility och hopp loppet blev alldeles för svårt för mig! Det var klass 2 nivå på banorna! Första loppet är jag nöjd med Zions snygga slalom och att han tog kontaktfältet fint på balansen. Hopp loppet fick jag inte till ett enda rätt kändes de som! Men kul var det och bra träning!!
Zion är het ute på banan.. han är häftig och snabb, han försöker verkligen följa min handling men den är ju inte alltid med eller rätt, då blir han frustrerad och gapar o skriker o tar nått hinder eller så.. Han är inte så eftertänksam då..
Kan sammanfatta våran agility att Zion kan men inte jag!! Så nu 3 dagar innan riktiga debuten på Gotland så ska jag bara köra banor och lära mig handling, tur att jag har bästa coachen Maja!!!!!!

Av Bella - 5 juni 2014 19:12

Här om dagen när vi var ut o spåra så bestämde jag mig för att lägga ner spår med Zion! Han kan om han vill, men han vill inte!! Han verkar gilla spåra när det blir svårt med mkt vinklar, tät terräng, och övergångar, över stigar etc. Men när det är "lätt" så blir det tråkigt.. Han känns liksom loj då, spårar, stannar, vindar, spårar, äter gräs osv..det ser verkigen ut som om att han bara skiter i de! Belöningarna blir han inte så glad av, har jag leksak med så lekar han och har jag gottis så äter han, men thats it! Han ser inte så road ut när han får belöningen, jag saknar liksom det där lilla extra!! Det finns inget spår sug i starten och inte efter pinnarna och ibland inte i spåret! Så nu skiter vi i spåret ett tag och kör igång med SÖK! Och det ska bli så jävla kul! Hoppas nu att detta är hans grej ist, vi har ju testat de nångång, springa ut på "popup" figge, vindövning och även inomhus sök några gånger och han har då kännt ganska häftig och framförallt GLAD!! Så nu selar vi om och får förhoppningsvis fram lite rolig sök träning i sommar!! Är taggad till tusen! Ett grönt tjänstetäcke ska beställas och invänjas! :) kulkulkul!

Agility debuten närmare sig med stormsteg..... Som alla mina uppdateringar ang agilityn så kan vi fortfarande inte en hel bana.. Iaf inte på första försöket! Men när vi väl sätter den så går de fint! Han är snabb och följsam och riktigt rolig att köra!! Slalomet börjar sitta, han kan 12 pinnar (utan bågar) om vi bara tränar slalom men är den i bana eller om vi tränar med ett hopp före då är det svårare och jag måste bromsa honom innan slalomet och vi tar även hjälp av bågarna i början och starten då! Men frammåt går de! Vi nöter även på med balansen, gungan och a-hindret.. Då är det "tryck" i gräset vid nedgång som måste in! De skulle vi behöva träna flera gånger om dagen, 7 dagar i veckan.. Allt blir så svårt när allt ska gå så fort! ;) både för Zion och Mig!

Lydnaden så har vi börjat lite med Fjärr och rutan! De går sakta framåt men lydnad är inte prio ett och tränas därför vääääldigt sällan! Dumt eftersom att det är treklubbars i helgen och vi ska "tävla" appellen, vilken vi heller inte har tränat och körde igenom honom iförrgår och han har verkligen inte vilat sig i form, så nu det senaste dagarna har vi tränat lite appell lydnad! De går sådär......

Nu längtar Vi till midsommar och gotlandsresan så hiiiiimla mkt! Tur att vi hinner åka och tävlingträna en gång innan resan! :)


Wilja har fått 2 viltspår, ett lagt av Monika (liggtid 2h, 600mlång)och ett av mig (liggtid 6h, 600m långt) Inga komentarer hon skötte sig utmärkt! Har även fått spåra vanliga spår!

Ovido - Quiz & Flashcards