Rossignol

Alla inlägg under februari 2015

Av Bella - 25 februari 2015 19:02

Imorse kl 08.00 mötte vi upp Maja för en tur till Kungsängen. 2 timmar agility träning stod på schemat mellan 9-11! Jag körde både Jamie o Zion! Syskonen helt olika! Jag är ju ingen klippa i agilityn o köra 2 helt olika hundar var för mig en riktigt utmaning!
Jamie är lite långsammare o jag måste springa med henne o gärna ligga lite steget före! Tjoa, hejjja o visa noga!
Zion måste jag tänka att han ligger före och han går mycket på min placering och kropp!

Upplägget var tävling! Maja byggde en bana, jag gick banvandring och hade ett försök att klara de..
Och det gjorde jag inte med nån av dom! Haha

Jamie är ändå en lätt hund att köra då hon är väldigt följsam och man hinner med att både tänka o göra! DOCK, fortfarande svårt för att jag inte är van! Första banan visade jag för slarvigt och sprang inte på och med!

Zion va totalt galen och for som de brann i arslet på han och när vi var klara med banan så låg hinder stöd o pinnar hejvilt över hallen! Han tog inte ett enda kontaktfällt rätt och tog fel hinder, klara inte slalomet, ja vi gjorde inte ett enda rätt! Han hoppa o skällde och bet mig i armarna, preciiiis som när vi börja med agilityn! Hahah skön energi dock!

Banorna gick bättre när jag började förstå hur Jejjan fungera och när jag kom på vad Zion svarar bäst på i min "handling" och min placering!

Sista banan Maja byggde gick han jäkla fint med snygga kontaktfält och slalomingångar!

Sista kvarten tränade jag slalom och kontaktfält med dom, för att belöna upp det!

JÄVLAR VAD KUL DET VAR!!! Jag var genom svettig efter 2 timmar konstant springande, ingen rast, ingen ro! Känns himla kul att jag ska tävla Jamie nu också! Bra för våran rapport relation och bra för min agility "handling"! Win win!

Vi åkte sen tillbaka till Enköping och mötte upp Matilda för lite bruks!
Zion fick prova ett tomslag idag, och han har inte mkt tänkt framåt, så det ska vi lägga ner krut på nu! Han fick göra en riktig markering i söket och gjorde det jävla bra! Rakt ut på figg (som låg under kammo täcket) maja väntade ca 2 sek så Zion fick checka av, direkt eller rulle? Då kom rullen fram som han greppa direkt och kom in med till mig och lämna i min hand! (Som jag tränat massor hemma i vardagsrummet, överlämningar av andra föremål). Snyggt! Jag tog rullen, han stod kvar!!! Och jag koppla och han fick springa tillbaka på påvis! Kul!

Blev en kort ruta idag med 4 skick!
1, direkt belöning
2, markering
3, tomslag
4, direkt

Jag körde sen upplet med honom och man såg att han va trött såhär i slutet på dagen men tog in 3 föremål och jag va rätt trött med som blanda skicken med komandon "leta" och "sök" , hahah! Inte så fokuserad matte!

Wilja har idag fått kört lite allanballan agilty och ännu mer allanballan upplet! Glad va hon iaf! Nu börjar snön försvinna ur skogarna o vi ska börja med seriös träning för Wilja, viltspår! Kul!!!

Imorgon blir det lite träning efter jobbet och ett simpass! Helgen är uppbokad för festligheter men på Söndag blir det träning igen och då ska vi få till super grymma framslag! Det känner jag på mig! ;)

Tack för en kanon dag tjejer!

Av Bella - 19 februari 2015 17:21

Idag mötte jag upp Sanna o Maja i skogen på fm, vi vallade av en sök ruta och planerade in Zions "station 2" skick.

Rak o träff i första hörnen och figgarna belönade in Zion till stigen med lite lek o godis! 3:e skicket station 2, springer ut rak på djupet ca 60m när han inte hittar nån fortsätter han ut på ca 70m slår fram o då kommer en stig som leder in mot sök stigen o väljer att följa den in ist för att slå fram mer i rutan. Maja slog då lite med bollen i snön och han stanna upp och letar rätt på figg ist! Bra! Svårt med stigen för Zion! Jag ropade in Zion o han fick göra en flying ut på sanna på andra sidan! Kanon!
Jag hade nu en planerad station 2 kvar på andra sidan och den blir lullig så ropar in Zion och skickar en station 1 på den ist!
Han gick super fint, men station 2 kan han inte än men det va kul o testa o ska nu börja tränas in, kulkulkul!!

Min plan nu är:

Att figgen på station 2, gör en ljud/pop up när Zion är ute på djupet. Han ska alltså få hjälp att förstå att han ska slå fram, DOCK bara nån enstaka gång i början!

Att figgen placeras ut närmre stigen (40-45m) och ligger på ett kort framslag 10-15m. Vill inte ha så nära framslag ute på djupet då det finns risk för att han då börjar gå snett.

Att börja få in tomslag.

Åhhh ska bli så jäkla kul att ta ett steg fram i söket, jag känner mig mogen för den nu, haha!!
Taggad taggad taggad!!!!


Wilja fick 4 skick i söket och fick skall markera sist figgen! Åhhh hon va helt galen, hon älskar söket!! O duktig va hon såklart, för att vara Wonkan alltså!

Vi körde 4 hundar o sen fick Jamie ett rapport pass! Sen blev de lunch!

Efter de åkte vi till konstgräsplanen för lydnad! Och det var faktiskt...... Kul! Ganska behagligt i luften och ingen snö! Zion fick träna skall, där går det framåt och han börjar bli duktig!
Sen körde jag igenom lägre lydnaden, för att se lite vart vi ligger i träningen!

Linförighet, kändes bra men han är studsig o tränger. Men han va med i matchen!! Och gjorde jävla tjusig höger halt! Som vi tränat!!!!

Framförgåendet, drar i kopplet men gör momentet bra!

Läggande, 10 poäng! Tycker jag nör jag ser filmen, haha!

Inkallning, bra fart slår i mig lite i ingången!

Apporten, njaa, den kändes lite sådär! Lite tassande och sämre fart in än ut...

Krypet, Zion fina kryp hade han lämnat hemma idag! Så det måste vi lägga mest träning på!

Så vi har lite att slipa på! Lite taggad blev jag nog allt och i vår ska vi köra igång ordentligt!!

En kanon dag precis i min smak, en hel o lång dag där man får köra slut på hundarna! Love it!!!

Av Bella - 18 februari 2015 16:54

Idag fick vi till ett efter längtat sök pass! Man kan säga att jag fick kvitto på Zion överdrivet långa grundträning! Jag har tvivlat på om han verkligen kan gå rakt ut på djupet utan någon slags hjälper, och har inte vågat chansa för att se! Men idag gick han helt jäkla perfekt helt utan hjälper! 6 raka djupa fina skick! Där figgarna belöna med lek för att sedan bli passiva o jag kallade in Zion på en triangel inkallning! De näst sista skicket började han kännas trött och jag gjorde då en flying från den figgen ut på 8:onde och sista skicket, snyggt!!!! Vi slutade där och jag va så nöööjd med guldräven!

Vi har inte tränat sök på ett tag för all jävla snö men lite markerings träning har vi fått till och en hel del upplet och lite trött lydnad! Usch va tråkigt m lydnad i de här vädret!
Ett sim pass i veckan och agility i ridhus hinner vi med också! Det flyter på med träningen men nog längtar jag till barmark och ljusa kvällar!!

Wilja fick spåra idag.. Jag va helt slut när vi kom i mål, tungt att gå i snön alltså! Men hon va duktig i vanlig ordning. Älskling tjejen!!!

Ovido - Quiz & Flashcards