Rossignol

Alla inlägg under mars 2015

Av Bella - 19 mars 2015 21:00

Efter att ha jobbat tisdag kl 13 till torsdag kl 14.00 så känner jag mig totalt jäkla skit trött.. Meeen trots de så blev det en tur till klubben för att möta upp Sanna och Maja. Idag stod platsliggnings träning med skott och lydnad på schemat. 5 min med 4 skott.
Efter de ett lydnads pass!
Vi började med lydnads tvåan alla moment. Rutan börjar bli säker och fjärren med planka funkar bra. Men måste träna stadga när jag kör hela momentet, då blir han ivrig o skiftar själv, upp ner upp ner upp ner.
Apporten börjar rätt gripande komma tillbaka men säkrar ändå med platta konen ett tag till!

Krypet känns bra men inte tävlingssäkert!

Skallet blir bara bättre o bättre i fot position, ska snart börja lägga in tyst också.

Framåtsändadet har vi ju börjat gå sakta, lagt till springa ut till target o gått sakt därifrån och idag fick han gå sakta mellan stora konerna. Har fortfarande egentligen ingen koll på hur jag ska lägga upp de momentet.. Men ett sakta gående är bra att få till.

Kul träning o Zion var på topp! Imorgon slutar jag 12 o då ska vi få till lite skogs träning innan vi åker till Ullared! Söndag blir de sök! Jäktig och full proppad vecka!

Nästa vecka blir...... Lite samma!

Av Bella - 15 mars 2015 18:22

     


Då var de 4 förträffarna för Räddningen över! Av 25 hundar ca, var vi ett gäng som gick vidare till att få göra inträdesprovet! Zion tycker verkligen det här med miljö och sök är himlans kul och häftigt!!


Vi har fått provat på massor med skoj, långa härliga dagar!  Första helgen var vi i Uppsala på ett övningsområdet. Hundarna var med o ute hela dagen, uppbudna mellan momenten. Vi fick göra vindmarkeringar, klättra och ta oss igenom ett gammal tåg, bära o hantera hundarna, krypa i rör under marken, gå i gallertrappor,gå bana i ruinmassor, söka i ruin, klättra krypa, åla och mkt mer!

Jag gick med Zion dag 1 den helgen och dag 2 fick Maja hoppa in när jag var tvungen att jobba! De var vi tacksamma för! :)


Denna helg, var det övernattning också! Vi åkte från stan strax efter 8 för samling i Sala vid 9. Vi delade upp oss i två grupper. Först ut för dagen var att kolla figurant intresse, Hunden ska skickas på en stängd låda och vilja ta sig in till figgen i 1 min! Det klarade Zion jätte bra, och höll sig vid lådan hela minuten. Han lämna lådan nån sek för att springa till mig, i ett tappert försök att be om hjälp (rull hund, hihi), för att snabbt som attan sticka tillbaka till lådan. Kul o se hans höga figurant intresse!

Vi gick miljöbana och fick krypa i galler labyrint i mörkret, 2 och 2.


Efter lunch fick vi gå samma miljöbana som på fm men nu med 2 figgar under, vi fick även bära våra hundar i "väskor" på ryggen och gå in i ett sotrum i mörkret, vi avslutade dagen med skott!


Vi klarade allt galant denna dag!! Trötta efter en hel dag i härliga solen, fick vi höra att träningen inte tog slut nu.. var redo med hjälm och packade väskor vid 19.00 Vi åkte till Skultuna brukshundklubb och bädda upp och käka mat. Klockan 19 kom intruktörena med varsin karta till de 2 grupperna. En promenad på ca 4,5 km väntade. Kartan tog oss till ett övningsområde där vi fick leta rätt på "bortsprugna människor". När alla var hittade, promenerade vi tillbaka och klockan var då 22.30 ca när vi var "hemma" igen. Somnade ovaggade gjorde vi nog hela bunten! Dagen efter skulle vi vara i v-rås kl 09 och vindövningar väntades oss ända fram till 14.00 Under dagen fick vi reda på vilka som gått vidare och vilka som inte gjorde de! Jag och Zion gick vidare och får göra inträdesprovet om ca 2 veckor! Jag ville inte tacka ja till platsen direkt, blev osäker på om det verkligen är det här jag vill göra! Vi pratade en stund och dom var snälla o lät mig fundera tills nu ikväll!


Jag har pratat med Henning, jag har funderat, jag har pratat md Maja och Matilda,jag har funderat, jag har fnderat och funderat och funderat och har ena instruktörens komentar i bakhuvudet, "resurs slöseri" att inte tacka ja! funderat mer och mer o mer! och sen tackade jag ja!  Det som får mig att tveka är brukset och agilityn som jag vill köra och det här tänket, vad ska vi bli bäst på? Men nu kör vi, allt som vi bara orkar och hinner!!


 

                             


 






Av Bella - 12 mars 2015 21:19

Ännu en ledig dag idag!

Mötte upp Paula på eftermiddagen och vi la ett varsitt blodspår till varandra! Vallade sen av en sök ruta, ca 220m stig.
Maja slöt upp och även Bella (en ny figg)

1. Station 1 -direkt belöning
2. Station 1 -direkt belöning
3. Station 2 -direkt belöning
4. Station 1 -direkt belöning
5. Station 2 -direktbelöning
6. Station 1 -direkt belöning
7. Station 3 -direktbelöning
8. Station 1 -lös rulle
9. Station 2 -direkt belöning
10. Flying station 1 öppen figg
11.Flying station 1
12. Flying station 1 öppen figg
13. Flying station 1
14. Flying station 1 öppen figg

Han gick så bra! Inga hjälper på framslagen men väldigt bra station 2 vind. Rakt ut på djupet och slog fram till figg, riktigt snyggt! Fick även in en helt perfekt station 3!

Åhh va nöjd jag var efter passet!!

Wilja fick sitt viltspår efter söket, då hade det gottat tills sig i 3,5 h och det är alltid kul när nån annan gått ut spåret! Hon kom såklart fram till skonken och fint gick det också!!

Av Bella - 9 mars 2015 20:27

idag blev det lydnad på klubben efter jobbet!

Vi har tagit några steg bakåt i momenten apport och kryp efter vinter uppehållet..så idag backa vi tillbaka lite i träningen.
Apporten, tassarna är tillbaka. Så vi börjar med kon framför apporten igen, jag provade på olika avstånd o ju högre fart dvs. längre avstånd ju svårare var det.. Så nu börjar operation klicka in rätt gripande!

Krypet börjar vi lite om från början då han tydligen börjat rest sig, förövrigt väldigt fin teknik! Men man får ju för bövelen aldrig resa sig! ;)

Vi körde framförgåendet, som han kan! Drar i kopplet men de är skit samma, orkar inte lägga ner nån träning på de då det försvinner i högre sen!

Saktagåendet inför framåtsändandet. Han fick gå sakta mot en leksak, har egentligen inte bestämt vilken "metod" jag ska lära in alla delar i sen, ska fundera lite på de!

Skall! Han fick prova skall i fotposition, gick ganska bra. Han satt kvar o han skällde DOCK väldigt orytmiskt och med ett gällare skall, men fick en känsla av att det kommer bli bra!!

Tung apporten, kampa jag upp honom först och skicka iväg honom på ett "okej" komando. Gick riktigt fint!

Jag tränade även rutan som satt som ett smäck, vet inte om det var tur men jag gjorde inte om den o låtsades om att "den kan vi nu". Hahha

Fjärren, hoppet och lite frittfölj!

Kul träning o Zion var riktigt på hugget!

Av Bella - 8 mars 2015 23:51

Trots alldeles för lite träning åkte jag i imorse med mina väldigt trötta ögon till Fagersta med Zion och Jamie! Årets första Agility tävling och 4 lopp var för Jamie o Zion stod på schemat! 2 Agility starter och 2 hopp starter! Zions två första agility lopp kändes helt okej! Och vi klarade av svårigheter vi knappt klarat på träning och perfekta kontaktfält! Dock alldeles för het på gröten, snabbt är bra tänker han o gick bla ur slalomet o tog fel hinder, disk! Lopp 2, fel hinder, disk!

Jamies gick ut på sitt första lopp o la ribban, nolla och placering 11 av 80, pinne! Coola bruden taggade upp till lopp 2, och fick 15 fel.. Hon rev ett hinder och slarva med uppfatterna pÅ balanshinderna men riktigt roligt taggad och tjejen skrek i slalomet! Kul då Jejjan kan vara svår att få upp i "stress"! Nice känsla!

Hopp loppen på em var det som att Zion liksom tänt till från fm, han skrek i starterna och kunde knappt sitta still! Sista loppet gick han som en klocka, snabb, säker och ett sju jävla tryck! Det flöt på så jäkla bra och så innan slut spurten... Fel tunnel ingång o hela publiken sa neeej i kör och jag kände precis likadant, Neeej! Fan! Kunde jag inte bara vart pytte liiite tydligare så kunde vi ju bara klarat de! Haha, dock lever vi lite på känslan från den banan och ska han gå sådär jäkla bra med lite mer träning och fler tävlingar så kommer den där nollan snart!!

I Jamies näst sista lopp strulade slalomet, vi fick ta om de några gånger och hade sen svårt att motivera henne vidare genom resten av banan..Dålig känsla och dåligt lopp med disk! Attan vi ska ju ha kul ihop jag o jejjan, så min plan till sista loppet var att om hon går ur slalomet så bara kör jag vidare! Hon gick himla bra o säkert och tog i och va faktiskt ganska snabb i banan, o så kom slalomet... Bara slalom, tunnel, hopp kvar.. In i slalomet och jag sa slalom vid varje ingång, ganska bestämt! och loppan tog hela slalomet och nollade banan! Jippii en till pinne och placering 7 av 80! Bästa lilla gullnosen!!

Jag är nöjd över dagen och nöjd över mina små grisar, att trots dåligt med träning går dom ut o gör sitt bästa!! (Jag o Jamie har bara tränat 2 ggr ihop innan tävlingen! )

Nu ska de anmälas till fler tävlingar! Det här ska bli så skoj i sommar!!

Av Bella - 5 mars 2015 22:17

Idag har jag fått vår känslor DELUX! Strålande sol som värmde, jackan rök direkt och hela dagen har jag gått i tröja!

Igår var det sämre väder men träning blev det ändå..vi mötte upp Matilda för lite skogs träning! Upplet stod på schemat och det gick kalas bra!
Zion har bestämt sig att från o med, för nån dag sedan, sluta hata tjänstetäcket! Bra, tack, de va på tiden!

Efter upplet och massa babbel o en liten promenad, så åkte jag o jobba en liten stund mellan 13-16 bara.
Skynda mig hem o hämta Zion o mötte upp Sanna! Vi åkte till Lillkyrka och valla får i ridhus! Det var ju som vanligt svårt! Ska ta mig en funderar om vi ska ta oss ann vallningen på riktigt.. För ett pass då o då, ger ju såklart inget!

Idag tog vi en lite sovmorgon innan vi åkte ut till Sanna! Ett pass upplet fick det bli idag igen! Kul !
Sen blev det en lunch ute i solen tillsammans med 7 underbara valpar! Vi fota dom och packa sen in alla i bilen för en tur till veterinären! Duktiga valpisar! Så mysigt att få hänga med dom, jag blir så valpsjuk och denna kull är ju helt i min smak, bara massa fina röda och redmerle!!

Vi var klara till 16.00 o eftersom att det fortfarande är ljust då så fortsatte träningen!

Zion fick träna triangelinkallning! Jag skicka honom på djupa raka sök skick på Majson. Jag gick fram på stigen o sedan ut i skogen (o ropa på honom), för att hjälpa honom att tänka snabbaste vägen till mig o inte snabbaste vägen tillbaka till stigen! 4 av 6 inkallningar gick riktigt fint och de andra 2 gick han samma väg tillbaka, då tog jag bara tillbaka honom till figgen, gick tillbaka till stigen o fram o ut o kalla in igen men då längre ut i rutan för bättre hjälp! Då gick det bra!

Vi avslutade dagen med middag på Sarajevo och genomgång av dagens träning! Vi fastna i tankar och funderingar av tomslag, framslag, station 2 och 3, flyings ja helt enkelt i de jag o maja verkar gilla allra (bruks) bäst, SÖKET!!

Jag ska bläddra lite i bibeln och lägga upp fortsatt träning!

Av Bella - 1 mars 2015 19:31

Idag möttes vi vid skjutbanan för ett sök pass! Vi vallade av och snitslade noggrant, en fin ruta! Zion gick jäkla fint och känslan var på topp, men vi va tvugna att bryta då skyttarna började reka skogen för träning! Det har skjutbanan precis brevid o det var mkt skott som vi inte brydde oss om men när dom började röra sig i skogen så gav vi upp!
Pass 1:
1, rakt ut, direkt
2, rakt ut, lös rulle
3, tomslag
4, rakt ut, direkt
5, rakt ut lös rulle
Sen bröt vi då vi såg skyttarna!
Hade ett till tomslag, en markering o en direkt, inplanerad kvar!

Bra pass o fina markeringar!

Vi åkte o käka lunch o hälsade på valparna!

På em åkte vi till ny skog!
Nu skulle vi lägga fokus på framslag!

1. Rakt ut
2, Station 2 med pop-up/ljud
3, Station 2, lite krångel och går inte ut på djupet, skickar om!
4, Station 2, super snygg
5, Station 2, bra!
6, Station 2 med pop-up/ljud

Bra pass de med!
Ena sidan (skick 1,3,5) va väldigt tät terräng och andra sidan va väldigt öppen!

Wonkan fick ett viltspår, som hon löste fint, hon strula lite i slutet, men löste de själv fram till skonken! Duktig!! De va en liten skonk som hon hann äta upp innan vi var hemma! Nöjd o belåten tjej!

Bra dag! Trötta o blöta avslutar vi kvällen i soffan framför en film o en skål godis!

Imorgon blir det lydnad på klubben!
Fokus: kryp i kedja (med belöningar) skall, saktagående, FF, appotering!

Skapa flashcards