Rossignol

Alla inlägg under maj 2015

Av Bella - 27 maj 2015 22:35

Igår blev det ett sök pass med Maja o Paula!
1. Station 1 lösrulle
2. Tom (blev två tomma på samma sida då han inte slog fram på första skicket)
3. Station 2 direktbelöning
4. Station 1, fastrulle
5. Tom
6. Station 1 fastrulle
7. Station 1 fastrulle

Första tomslaget fint andra för grunt, han råkade se Figg gå ut på andra sidan så han vart svår lurad. Svårt att ta fastrulle men med hjälp från figg (genom att bara lägga handen på marken) så tar han den. Perfekt station 2 och raka, djupa station 1.
Nu ska bara jag träna mig på stigarbetet också! Haha

Idag träffade jag Sanna o Matilda i skogen. Zion fick köra 2 skick med fastarullen. Station 1 på matilda och station 2 på sanna. Dom hjälpte honom med "handen på marken" och det blev två fina markeringar!

Efter det upplet, 4 föremål in! 2 på djupet och 2 nära!

Zion fick även köra budföring med skott mot Matilda! Han verkar gilla budföring! Gick Topp!

Vi avrundade kvällen med en kort galen promenad med ett gäng lösa aussies! Myyyys!!!

Imorgon väntas platsliggning m skott och markeringsträning!

Stress träna inför tävling! Check!

Av Bella - 17 maj 2015 22:56

Jag börjar bli tävlingssugen! Bruks sugen! Har vart med o kikat lite tävlingar nu och insett att vi är ganska tävlingsklara för lägre. snart.....alltså ;)

Igår blev det ett bra sökpass med Monika och Elisabeth. Zion gick fint och fick gå station 1, station 2, ett tomslag, en markering lösrulle och några flying.

I lördags missade jag en Lk2 tävling jag hade anmält o betalt till. Jobb helg o blev inte av med passet! Surt, hade vart kul att tävla lite, dessutom på hemmaplan! Men men får bli en annan gång.

Agilityn ska de anmälas till också, massor!!! Jag ska fan ha en pinn jävel innan året är slut! Haha! Har ju inga mål i år, men kanske att jag ska ha ett endaste mål; EN LITEN PINNE!
Och jag ska bli bättre på att träna agility också, nån kurs ska de få bli i år med!


Idag blev det ett sökpass på två, vi vallade av en ruta som räckte till 4 skick, bättre än inget!

1. Station 3, Gick ut fint, men hade förväntning på träff rakt ut så snurrade runt o leta figg på samma område, kallade in o skick om, ca 5 m fram på stigen. Gick ut på djupet o slog fram ca 15m, jag kallade in o på vägen in mot stigen fick han figg. Markering lösrulle. (vi väntade kvar i skogen medans Maja gick över på andra sidan och vi passade sen på att träna transport till stigen)

2. Station 2, fint, direkt belöning.

3. Tomslag, Helt perfekt, precis som jag vill ha de, hihi! Rakt ut på djupet slår fram ca 20m, kommer direkt in på min inkallning (ganska öppet så jag ser honom hela tiden). Jag hade gått framåt o ut en bit i rutan så kunde möta upp honom med lite belöning.

4. Station 1, Egenrulle. Tar den alldeles själv! wioho! Han hade först letat lösrulle runt figg, för att sen tänka "de borde vara direkt belöning" ingen respons från figg... då tog han fastarullen! yey!


Bra träning! Nu är fokus mer station 2 och 3 än 1. Några tomslag varje pass och alltid mer markeringar än direkt. OCH en viktig del, Stig arbetet från min sida, MÅSTE TRÄNAS!


Efter sökt fick Link, Wonkan och Zion köra upplet! Zion plocka in både på djupet och nära, bravo! och Wilja va ju bäst som vanligt!

Av Bella - 6 maj 2015 23:47

Idag fick både Wilja o Zion köra upplet.En 50x50 ruta med 5 föremål ute. Zion jobbade fint och tog 2 nära o 2 på djupet o vi avslutade där, nöjda o glada!

Vi provade sen 2 markeringar med fastarullen, sist vi körde strula de och jag började grubbla på om jag skulle ha norsk eller svenk rulle.. För -och nackdelar o bla bla bla! Jag gav iaf norskrullen en chans till idag och JIIHAA, han tog den själv!
Första skicket höll Maja fastarullen som en lösrulle och Zion fick markera precis som en lösrulle. Andra skicket hade han den på sig och när han hittade Maja så började han leta lösrulle på marken, eftersom att han böjer sig ner med huvudet då så "ramlar" ju fastarullen fram och då greppa han den, stog en stund o fundera på vad som precis hände, maja knacka lite på rullen i munnen på honom o då va de som att han förstod att de va rätt, och kom i fullfart till mig och fick gå på påvis!
Så kul!!

Vi åkte sen till klubben och agility med Pia fick det bli! Vi byggde bana, solen lyste och hundarna gick bra!

Saker att träna på:

- självständigt ta balanshindrena
- kunna "trycka" och stanna trots att jag springer förbi
- ta kontakfält trots att nästa hinder är en tunnel (jävel!!)

Och jag måste springa pååååå!!!!

Bra träningsdag!! Imorgon blir det sök på 4 personer.. Äntligen!

Av Bella - 3 maj 2015 15:46

Har haft en fantastisk bra långhelg! Slutade 13 i torsdags o ledig till imorgon, underbart och behövde de verkligen, älskar mitt nya jobb men det har vart väldigt intensiva veckor!

I fredags körde vi sök, på 2 pers, Maja o Jag vallade 5 korridorer!
1. Station 1, markering lösrulle
2. Station 2, markering lösrulle
3. Station 2, markering lösrulle
4. Tomslag
5. Station 1, direkt belöning

I går åkte jag till Västerås o tävla agility med Jamie o Zion! Zion disk som vanligt och Jamie tog en agility pinne och blev uppflyttad till klass 2!

Trötta och frussna då de va skit väder åkte vi tillbaka till enk, och körde ett sökpass, jag va lite omotiverad så Zion fick träna flyings, raka djupa m direktbelöning! Fint!
Efter de och en sväng rapport så tog vi en skogspromenad och väl hemma var hundarna TOK TRÖTTA! Och jag med!

Idag bar de iväg till Västerås igen för hopp klass, idag sol o Eva som sällskap!
Zion gick så jäkla bra första loppet men tyvärr en rivning, men vårat första "5 fel" ibland får man vara glad för de lilla! Kul att äntligen få se en tid på hundskrället, han går relativt snabbt alltså! Ettan, en bc, 26.05 o Zion låg på 26.15 ! Wow, han går jäkla bra när allt flyter på och jag handlar rätt! Andra loppet kaos!
Vårt absolut störta problem den här helgen har vart tjuvstarterna, han har setat o SKRIKIT i starten och startat när han själv velat! Helt blockad och bara köööört VARJE lopp! Så de är nått jag måste ta tag i, helt enkelt ut o tävla och träna tjuvstarter! Får aldrig fram den där hetsen på träning! Men coool är han o med mer träning tror jag att det kan bli nått av han med ;)

Jamie tog en hopp pinne idag och de var hennes 5:e, så en titel blev de! AgHD 1 !! Bästa Jejjan! Hon har vart totalt jäkla galen både igår o idag i dom först loppen för att sen, både igår o idag, sten coolt och säkert klara de sista loppen! Flyter de på så kommer farten också, igår en 3:e placering o idag en 6:e! Så jäkla nöjd!

Jag har nu tävlat Jamie i 6 starter och tagit 4 pinnar (2 i hopp och 2 i agility) Känns riktigt kul!!

Idag efter tävlingen så träffa vi Maja i enk och tränade ett lydnadspass!
Zion va på hugget och gick riktigt fint!
Rutan
Fjärren
Apport
Kort FF
Hoppet
Kryp
Tung apport
Skall
Stegen
Sakta gående

Vilken energi!! Kul kul

Ovido - Quiz & Flashcards