Rossignol

Alla inlägg under maj 2016

Av Bella - 26 maj 2016 21:31

I helgen som var tävlade vi lägrespår. Jag hade önskat att vi hade kamera med i skogen då jag va helt galen i skogen! Zion kom igång fint, 10-10 spårupptag. Spåra fint fram till 1:a pinnen.. Sen drog han iväg fint över en väg o sen hade vi ett tapp där vi (tror jag) även missa 2 pinnar.. Zion kom på spåret igen efter att ha jobbat riktigt bra.. Men då va jag stressad över tiden.. Så vi sprang igenom resten av spåret o plocka pinne efter pinne, zion va helt slut o tungan hängde.. Vid varje pinne kasta jag åt honom en köttbulle, hällde ut vatten ur flaskan som han fick hetsdricka rinnande (hade med skål men det fanns inte på världskartan att jag skulle hinna ta upp, Hahah) stackars Zion! Vi fastna även med linan 3 ggr och jag ramla rak lång en gång men tillslut sprang vi i "mål" till slutpinnen efter att ha spårat ca 1,3 km på 18 minuter. Haha han hade alltså gott o väl kunnat dricka vatten ur skålen. Helt genomsvettig var jag men så glad att Zion jobba sig vidare efter tappet och vi kunde leverera 5 plus slut. Poäng 8-8. Specialen klar och det kändes även som vi hade en uppflytt klar! Zion har en ganska bra lydnad på tävling, om jag ser tillbaka till lydnaden på de senaste söktävlingarna. Jag blev nervös i vanlig ordning och vi gick ut på planen och gjorde våran sämsta linförighet någonsin! 7,5-8
Hm.. Nåväl han peppa på sig och gjorde hans bästa framförgående någonsin ... Dock tyckte inte domarna det, de tyckte att han valla och satt sig segt i slutet så vi fick 7,5-8. Ligg 9-9 inkallning 9.5-10
Kryp, 10 p sa domaren OM han inte hade låst sig.. Fick lägga in fler dk för att få igång honom och så va han på väg att sätta sig men la sig igen och börja då krypa 5-5 . FAN! fan! Fan!
Apporten 8-8 bra fart in o ut men griper dåligt.
Nu var det bara hoppet kvar, vårt bästa moment.. 5-5 What??? Jodå, han hoppa ut fint, vänder sig om, stannar stående trots att jag säger sitt och så hoppar han tillbaka! Jahopp de va den lydnaden de, kändes sådär... Men vi sprang av planen glada ändå o lekte för fullt! Bara platsen o budföringen kvar nu. Vi la hundarna o hunden brevid Zion började pipa direkt när vi lämnade hundarna.. Och efter typ 20 sek så reste den sig och började gå mot sin förare.. Den drog med sig en till hund upp o dom började gruffa på varandra o sprang tillsammans till deras mattar och väl framme rök dom ihop. Zion låg fint kvar o kolla på men jag såg att han blev orolig o efter första skottet som kom ganska snart efter att dom fått ordning på hundarna så reste sig tyvärr zion och lunkade till mig. Så besviken blev jag! Han har ALDRIG rest sig varken på träning eller tävling, varken med eller utan skott, varken när jag vart synlig eller gömd, aldrig någonsin när nån annan hund rest sig.. ALDRIG! Så det kändes så himla himla tråkigt. Men mest orolig vart jag att hans trygga plats var förstörd!!! Vi hoppade över budföringen då den kändes onödig! Med 394,75p blir det ingen uppflytt! 420p krävs för uppflytt. Surt! Men ett godkänt resultat iaf!

Jag blev taggad på mer träning o tävling! Anmält till lägrespår i juni o hoppas på att komma med!
Även anmäld till lydnadstävlingar då jag insett att JAG måste träna på att tävla! Jag kan inte gå in på planen så nervös o ofokuserad o sen kräva att min hund ska göra alla rätt när jag tex. säger "fot" i nedläggandet i krypet! Nej ordning på mig med nu!

I veckan har jag tränat plats med zion för att se om vi pajjat nått! Han fick ligga en vanlig plats med ny hund. Och idag fick han ligga i regnet med 4 skott. Det gick bra o han låg! Så förhoppningsvis är ingen skada skedd!

Vi har även träffat Lillemor o tränat för att tagga upp vårat FF, vi fick lite tips som vi ska träna en vecka nu o så ska vi ses nästa onsdag igen! Så kul!!

Vi har även tränat ett sökpass i skogen, då jag o Linda figga o Maja körde Zion. Och jag körde ett pass med markeringar i grishuset idag då det regna.

På lördag ska Maja och Zion tävla o jag håller mina tummar så hårt jag kan för att det ska gå bra för dom!

Vi har så mkt roligt framför oss nu, jag o min guldräv! MT, lydnad, bruks o agility! Jag är taggad!!!

Av Bella - 11 maj 2016 19:05

Zion känns i toppform just nu och det är så jäklans kul att köra allt med honom nu!

Nu på fm körde vi sök och på em fick han spåra!

Söket fick han köra med Maja då hon ska tävla honom snart. Jag har råkat anmäla o betala till en tävling jag inte ens kan åka på! Så då får Maja helt enkelt tävla honom. Problemet löst! Haha
Maja fick idag köra Zion i söket. Jag o Linda figga!
1. Tomt
2. Tomt
3. Träff (skall tills Maja kom ut, ingen belöning)
4. Tomt
5. Tomt
6. Träff på låda (där i låg jag, han ville in men börja sen markera, jag belöna)
7. Tomt
8. Träff (10-15skall)

Gick toppen med fina framslag och bra markeringar! Kul att det funkade med Maja på stigen! Coola hund!!!

På eftermiddagen mötte vi upp Matilda i skogen o la varsitt spår till varandra. Det gick bra, dock behöver jag köpa ett par handskar att spåra i då Zion ligger på så jävligt att jag inte kan hålla emot, och när han får dra iväg så blir han yvig o slarvig. Behöver hålla emot mer! Men alla pinnar in och ett bra jobb av Zion.

Wilja fick träna rally i 2 omgångar! Går fint med alla moment! Hon är ärtig och glad som alltid!!


Av Bella - 8 maj 2016 23:06

Underbara dagar med sol o värme!

Långledigt för vanliga döda, vanlig ledig helg för mig! Men har ändå haft långledigkänsla! I torsdags efter jobbet så åkte jag o Henning till några vänner o grilla o drack några kalla öl! Så mysigt o riktig sommarkänsla! Blev lungt då jag jobba på fredagen. Som vanligt på fredagar är vi ute o jobbar på Dunderhallen. Vi rensa bort massa träd o slet o svettades i värmen! Underbart! Efter jobbet så åkte jag o Henning med hundarna ut till Thessan o Micke där hundarna fick härja fritt på deras stora tomt! Efter nån timme i solen så bestämde vi för att åka hem o byta om för att åka in till stan o käka o ta några öl! Väldigt trevligt! Lördagen så mötte jag upp Maja o Malin för lite skogsträning. Zion fick träna markeringar, gick kanon! Vi åkte sen till Äspuss och hundarna fick bada en sväng. Vi avsluta dagen med lite lydnads träning o fika i solen, på kvällen grilla vi och satt ute tills det blev kallt, runt 22! Då fick jag o Jenny för oss att såga ner ett träd så de gjorde vi! Haha

Idag åkte jag o Zion till fårhagen o kolla på när det vallades. Jag satt mest o njöt i solen. Tog en lunch med Malin o åkte sen ut till Matte o Camilla o kika på deras fantastiska hus som dom håller på att renovera! Blir så jäkla bra det där! Ca 240 kvm är huset o dom har blåst ut allt! Men snart är dom klara och jag är så imponerad av deras arbete dom lagt ner på huset! Så duktiga!
Zion hade nog fått solsting o slog över i den värsta adhd:n någonsin och sprang runt med sin boll och va dryg i över en timme ute på gården, haha! Hopp in i bilen o somna som en stock medans jag mötte upp Matilda o Viggo för lite spår! Vi gick ett varsitt kort spår åt varandra o tanken va långpromenad i väntan på spåren med det blev hänga i solen o snacka skit i en timme ist! Skönt! Spåren gick bra! Och när vi vara klara för dagen vid kl 17, så va jag trött o Zion med! Vi åkte o käka o handla med mamma o sen hem o slappa! Riktigt skön helg! Imorgon börja en hemsk jobbevecka med 8 dagar på raken! Men den ska vi nog överleva och få in ett å annat träningspass också!


Välkommen sommaren!

Ovido - Quiz & Flashcards