Rossignol

Alla inlägg under december 2016

Av Bella - 20 december 2016 15:26

Jaha då är året snart slut! Vi hade ett mål under 2016 och det var att ta en fucking jävla pinne i agilityn. Vilket vi gjorde! :)

Vi har haft jävla otur och oflyt i brukset. Vi har 2godkända resultat i lägre sök och ett i lägre spår. Vi borde vara uppflyttade i båda om jag får säga det själv. 0,5p från uppflytt i söket bla och en bortslarvad slutpinnen i spåret osv.. så jävla klumpigt! Hade vi haft budföring hade vi vart uppflyttade i söket redan i våras.. men nu har vi inte den o får inte till den heller! Jag är så less på årets bruks så jag orkar inte ens utvärdera den! Men vi ger såklart inte upp och tränar nu både spår, sök o patrull och han är så duktig i alla 3 grenarna och bara det alltså..

Lydnaden körde jag för att jag tänkte att jag måste ut o tävla o få mer erfarenhet och träna på att hantera situationen när jag blir så jävla nervös! Så anmälde till lydnadstävlingar för att träna på att tävla men vi fick 1:a pris i LK3 direkt och blev helt plötsligt ett elitekipage! Blev så glad så jag glömde allt det där med att träna på att tävla...

Men fick för mig på hösten att tävla lite nya olika grenar.. så vi körde Rallylydnad, så fick ändå till det där med att tävla mer och träna på nervositeten osv.. vi har startat 5 gånger med alla godkända resultat. 3 st i nybörjarklass och 2 i fortsättning med höga fina poäng, trots dåligt med träning, men han är en fin o följsam kille med bra grunder o då funkar det i de lägsta klasserna.

Men nått tokigt vi gjorde som vi tränade på under 2 veckor var Heelworktomusic klass 1, HTM1. Jag o Maja slängde ihop ett program och jag valde låt som Maja klippte till och så bara gjorde vi det! Har ALDRIG mått så dåligt inför en tävling. Mådde på riktigt psykiskt dåligt... drömde om det på nätterna, fick typ ångestattacker så fort jag tänkte på tävlingen! Men när vi fick ihop promgrammet klart och vi va trötta på att skratta åt det... så började det släppa lite och jag fick intala mig att alla som är där tävlar samma gren osv. Men jag tog ett STORT kliv utanför min trygghetszon.. att dansa med min hund, nää inget för mig! Men trots allt så åkte vi och tävla. Maja var med såklart o filma.. jag kan inte ens kolla på filmen och vi har den för oss själva i hemlighet! Nåväl.. vi gick nån slags banvandring där både HTM och FREESTYLEekipage gick igenom sina promgram samtidigt med musik i öronen. Måste ha sett kul ut! Vi hade ett ganska sent startnr och när det väl var våran tur så bara gick jag in och bara gjorde det utan att tänka! Zion var så följsam o duktig.. vi kom på 4:e plats av ca 30 starter och blev uppflyttade till klass 2. Det va roligt att det ändå gick så bra trots att vi inte visst ett skvatt om denna "sport". - "Seven Nation Army" var låten vi valde!

Vi har utvecklas som FAN i agilityn och gjort en hel del fina lopp.. inte så många som jag tänkt med en del blev det! Vi fick till slut, på årets sista tävling (för oss) en pinne!!! Alltså lyckan!!!!!!! Och sån jävla kick att han kom 3:a på pallen efter 2 bc där 1:an hade 25.19sek och vi hade 25.87sek Jag vet att han är snabb och har fått hans tider på andra tävlingar med då med 5 eller fler fel, o då får man ju inte riktigt den rätta tiden då man kanske tagit om slalom eller så. Men jävla coool är han och jag ska verkligen försöka ta vara på det och satsa lite mer på detta!!

Han gjorde ett MT, jag velade om jag verkligen skulle göra det då vi har lite problem med skotten. Men vi gjorde det och fick 530 fina poäng och 3:a på skotten. Asså VILKEN JÄVLA HUND!!! det är synd på skotten.. hade såklart önskat en 5:a. Men jag är glad att jag fått honom så trygg i platsen med skott att det inte rör honom ryggen att det smäller. Jag är glad att han inte bryr sig ett skvatt om åska, raketer eller andra ljud o skott då vi kan ha en helt fungerande vardag både på nyårsafton, när vi tränar på skjutbanan eller vid dåligt väder. Det är jag glad för! Men tycker såklart det är tråkigt att det är nått med ljudet från startpistolen som gör att han bla. inte vill springa en budföring.. men med 10:or på alla platser vi lagt med skott så känns det faktiskt helt OK då den är kvar i alla klasser och budföringen faktiskt försvinner i högre o elit.

Han gjorde även exteriör och blev godkänd och fick titeln KORAD! Gick bra trots hans ståndöra ;) men jag blev så stolt när jag på håll såg hur han blev hanterad av okänd person helt obrydd och så snäll! Det gör mig glad! Och är tacksam över det på bla besök hos veterinären.

Vi ställde ut i bruksklass och fick exellent och CK och sluta som 3:e bästa hane. Han är såååå fin!!

Blev även uppflyttade till högre rapport med team Jamie! Det gjorde vi bra!!!

Så alltså 2016 resultat:

- godkända i lägre sök
-godkända i lägre spår
-uppflyttade till elitlydnad
-uppflyttade klass 2 HTM
-1 pinne agility
-exellent och CK på utställning
-godkänt MT på 530p
-godkänd exteriörbeskrivning
-3 godkända rundor nybörjare rally och uppflytt
-2 godkända rundor fortsättning rally
-uppflyttad högre rapport med syster Jamie.


WOW VILKET ÅR! Jag har lagt så mkt tid o energi på brukset att jag knappt (förutom lydnaden och MT) blivit glad för alla andra fina resultat! Men när jag får ner allt såhär och ser va han har presterat under året så blir jag imponerad och stolt över mina knasiga kille!! Han är inte alltid lätt att ha att göra med och jag begriper mig inte alltid på honom och han begriper nog inte på sig själv heller ibland eller på mig med för den delen. Men när vi är på topp och begriper oss på varandra då går det ju jäkligt fint!

WOW VILKEN JÄKLA HUND JAG HAR! Och va bra vi är! Va bra han är och va bra jag är! Men nu lämnar vi detta år bakom oss och kikar framåt!

Nya mål? Nej vi skiter nog i det i år igen! Blir så mkt roligare så! Att bara göra det vi är sugna på! Har kommit på att jag är för spontan för att ha mål! Jag vill göra det som känns kul för stunden! Kan då såklart inte kräva att Zion ska vara bäst på nått utan vi nöjer oss med att vara bra på allt, mkt roligare så! Är tacksam att jag har en Allorundhund!!

Wilja har fått tävlat lite också och är uppflyttad i rallyn till mästarklass, där har jag valt att inte tävla henne alls knappt (3-4 tävlingar bara) men honnören för mig för nervös trots att hon legat på alla de 3-4 st vi lagt. Men det är inte kul att stå i 2 min eller hur länge det är och bara vara nervös o orolig. Så kände bara att jag skiter i allt till 2017 när det skitmomentet är borta! Woho! Taggad på SM poäng och att kvala men vi såg sen att första tävlingen är i mars för oss och kvalperioden slutar i april så det blev lite hetsigt.. plus att jag ska föda barn i April så blev lite dåligt tajmat. Men vi kör på så länge de går o ser hur många resultat vi kan få ihop.

Som sagt, föda barn i April.. vi får se hur pigg o fräsch man är nästa år för tävling o träning! Hoppas kunna hålla igång med hundarna trots bebis! Men brukset i vår får vi nog glömma.

Ser fram emot 2017 och lite extra till den 19/4 då jag är beräknad! Bild på bebis i v.20 och bild på mig i v.23





Några favoriter från 2016

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards