Rossignol

Av Bella - 24 juli 2015 22:33

I Söndags åkte jag o Paula till Lerum för 5 dagar sökläger för Git Jering.

Vi samlades på söndagen för presentation o lite teori.

Måndagen drog vi igång med sök.
Förmiddags rutorna var alltid vallade o klara tills vi kom kl9.00 och eftermiddags rutorna vallade vi tillsammans. Det var riktigt roliga rutor. Och en ny ruta för varje pass!! Vilken terräng! Bergochdalbana upp o ner, tätt och öppet, stigar hejvilt och små bäckar här och där, upp för berg ner för stup! Svetten rann efter man kört sin hund o sen var de bara till o figga! En å annan kalori brändes gaaaranterat! :)
Verkligen en utmaning för hundarna att gå raka skick! Mycket bra träning!
Första passet fick man lägga upp själv och Git ville kolla lite hur man låg till o hur man jobbade med sin hund! Vid lunch gick vi igenom varje hund och sen la Git upp en plan för oss. Vi behövde jobba på markeringarna med lösrulle! Jag har annars bara typ MAX 3 markeringar på mina pass o resten direktbelöning. Hon tyckte jag curla med min hund och resten av veckan fick ja köra markeringar på varenda figg.
Redan på eftermiddagen körde vi igång med hennes regler. Zion är som sagt van att inte behöva markera varenda figg och tyckte de va onödigt. Så vi fick jobba en heldel med det. Annars gick han fint!

Tisdagen var det lydnad och upplet!
20 min var med instruktören fick vi på fm. Vi tränade kryp m vinklar och saktagåendet. Då det regna hade vi turen att få träna inne i hall!

Upplet på eftermiddagen. Zion är verkligen duktig på det och har inte nått tugg på föremål och fina överlämningar. Men jag har varken nått system eller nån tanke på rakaskick.. Vilket hon tyckte man skulle ha. Så vi fick träna på de! 2 pass var fick vi!

Onsdagen, sök och vi fortsatte båda passen med "station 1" o framslag med markeringar i två sjujävla rutor! Samma som dag 1, han går fint i systemet men har fortfarande hög förväntan på direktbelöning, så vi får jobba med markeringarna.

Torsdagen, valde jag bort lydnaden o körde ist 2 pass markeringsträning.
Första passet på appelplanen. 5 figgar och 10 markeringar fick han göra. Fläckfria! Därav körde vi nästa pass ute i skogen ist, för att få de mer likt söket. Dom var också fläckfria!

Upplet på em, 2pass. Samma upplägg som tisdagens träning!

Fredag och sista dagen! Mångträningen hade gett utdelning o vi fick avsluta med 2 riktigt fina pass! Markeringarna satt och han fick även markera med fastarullen! Kändes som ett riktigt bra avslut!

Git gick sen igenom alla hundar, hur de gått på lägret o fortsatt träning!
Vi fick till oss att fortsätta att alltid ha markering på varje figg ett tag till innan vi kan ha nån enstaka direktbelöning igen. Och vara noggrann vid mina flyings, att han alltid går där jag pekar o förbi nära min sida.

Ett kul läger med terräng som inte är i närheten av vad vi har här i våra skogar!

Vi hade alltid nära till ett dopp efter träning!

S

ser Ni Paula där uppe?

Av Bella - 13 juli 2015 02:44

I Onsdags åkte vi upp till Idre. Jag,Matilda,Viggo och Zion! Vi kom fram ganska sent på kvällen till deras jätte fina stuga! Fantastiskt läge med fin utsikt över fjälltopparna!

På Torsdagen vakna vi till ett riktigt piss väder! Så vi planerade en tur runt om i skidspåren. Vi hade bestämt innan att jag skulle få låna Matildas kängor att vandra i, då jag själv inte har några egna bra kängor. Vi missa lilla detaljen att jag kanske skulle provat att gå lite i dom innan... Det blev en tuff runda på nästan en mil med så onda fötter att jag näääästan ville gråta, och jag fick skavsår delux! Vi promenerade denna dag i varma byxor, 3 lager tröjor, mössa o fingervantar.

På fredagen vakna vi till samma pissväder men liiiite varmare så vi kunde lämna mössorna hemma! Vi uteslöt vandring denna dag eftersom att det såg ut som nån elak jävel hyvlat bort skinn från mina hälar. Men efter att ha fixat o trixat med grejer köpt från Ica så fick jag till ett någorlunda skydd till mina skavsår och vi gav oss ut på ett litet träningspass för hundarna. Upplet i en fin ruta och även markeringsträning med fastarullen! Gick kalas!  Vi promenera vidare ner till Intersport och jag köpte mig ett par egna kängor! Tillbaka i stugan så slappa vi en stund men var överens om att vi faktiskt va här för att vandra så en liten tur till var ett måste innan dagen va slut! Vi tog bilen till "Stadion" och tog oss runt 5km i skidspåren. Sen åt vi pizza, drack nästan 3 flaskor rosevin och spela (mini) biljard i flera timmar! Helt besatta blev vi. Vi började spela lite redan på dagen! Haha

Lördagen vakna vi lite halv bakis och det var strålande väder! Typan! Haha
Nej de riktigt nice med bra väder och vi packa ihop oss o tog bilen för att vandra upp till toppen på Städjan! Vi svängde in till Intersport innan och jag köpte på mig ett gäng skavsårplåster och fick lite tips, så fötterna kunde hålla några timmars vandring! Det gick skapligt! Inte helt smärtfritt och första timmen stanna vi ett par gånger så jag kunde tejpa om och tejpa på! Vi gick offroad och tog en omväg upp för berget med valden sen att ta leden vägen tillbaka! Vi fika på toppen innan vi traska nedåt igen!
De va ganska skönt att få sätta sig i bilen o aaaav med skorna! Vi stannade till vid en super mysig badplats där hundarna fick bada o svalka sig innan hemgång! Ett gäng ridandes på hästar kom o sällskapa oss en stund också!

Tillbaka till stugan blev det dusch, pasta o nån öl ute på altan. Vi va såklart sugna på biljard men alldeles för trötta så de blev bara några matcher innan vi däcka i soffan med godispåsen i högsta hugg!

En härlig dag! Hundarna somnade när vi kom tillbaka, trötta o nöjda! Om vi gick en mil... Så sprang nog dom säkert 2... Så härligt att se när livet leker för de 4 benta!

Idag tog vi bilen ca 5mil och vandra längst en led som tog oss till Norska gränsen! Vi valde att gå över till Norge och vandra lite där också! Vi fika och hängde lite i Norge innan vi begav oss hem till Sverige igen (hahah) och sista biten tillbaka till bilen. Fantastisk miljö med vattenfall, bäckar, snö och utsikten... Grymt!

Idag kände man sig väldigt mör o lite sliten, kvällsmaten blev mackor och vi spela inte ens biljardl! Haha! Film o snacks framför tv:n heeeela kvällen! Supermys! Sista kvällen med gänget och imorgon åker vi hem! Hade jag inte saknat Henning och Wilja, så hade jag gärna stanna lite längre!

Men Zion är också sliten och har haltat lite ikväll, överansträngd gissar vi på, så nu väntas en vecka koppel vila så han får vara pigg och fräsch till v.30 och söklägret!

Ska även få bli vila för nästa vecka, SKO VILA!

Av Bella - 3 juli 2015 22:08

Igår åkte jag o Pia till Fagersta! 2 st agilitylopp stod på schemat!
Solen stekte och det var sjukt varmt! Ingen skuggplats fanns så där satt vi en hel dag och fick oss en varsin bondbränna! Haha

Första loppet kändes väldigt sansat o bra. Zion tog alla kontaktfält helt perfekt och det flöt på bra fram till slalomet! Slalomingångarna har vart dessa dagars svårighet! Han har inget sug in i slalomet!!
Och när någonting strular på plan blir han förbannad på mig och visar de mycket väl genom att hoppa och skälla på mig! Sen slår det slint o han tycker han klara resten av banan bättre själv!

Andra banan började med en tjuvstart som jag tänkte rädda upp (vilket ALLTID är omöjligt, så dumt av mig, jag veeet ju de) det innebar disk redan efter andra hindret.. Vi fortsatte banan men allt var helt galet. Han tog inte ett enda kontaktfält och hoppade hindrena som han själv tyckte! Skulle helt enkelt diskat oss direkt o tagit om starten!

Idag åkte jag själv, lite tråkigt men själva agilityn väger upp så det är värt att sitta o vänta på 3 st ca 30sek lopp mellan kl 13.00-19.00 Och en perfekt skuggplats fick vi också!

Idag var jag stenhård i starterna! Skulle inte släppa igenom en enda tjuvstart var planen! Zion har alltid haft "mellan" komando mellan mina ben o sen sitta stanna! Men eftersom att tjuvstarterna blev värre o värre så ändrade jag häromdagen till liggande start!
Funkar väldigt bra! NOLL tjuvstarter idag! Med ett väldigt bestämt ligg kvar x antal gånger så ligger han där o rycker men vågar sig inte upp! Yeey! 1-0 till Bella!!

Först loppet började också så himla bra men jag slarva i min handling och var inte tillräckligt tydlig! Zion goes bananas resten av banan!

Andra loppet skärpte jag till mig, och jävlar va fint han gick fram till slalomet, som han bara sprang förbi (5fel), ropade tillbaka honom o då tog han de och fortsatte banan kontrollerat (en halv krock fick vi till också, 5fel) in i mål med 10 fel men super nöjda! Kollade såklart tiden efter och han är fan snabb!(bara 2:a gången jag får en tid på Zion,haha) Han ligger bland hundarna i toppen!!

3:e och sista loppet var jag bra trött! Solsting och hungrig (kan ju knappt äta när jag tävlar) gick jag in på banan och var helt ofokuserad så det blev bara skit av den banan!

Nåväl, är super nöjd över att starterna fungera så bra och hoppas verkligen att de håller i sig! Nu ska jag träna mer, mycket mer än vad jag gjort innan! Slalom prio ett!

Faaaan va kul det är och faaan vilken coool hund jag har!!!!

Av Bella - 7 juni 2015 23:40

Idag åkte jag till Vittinge och träffade "Sala gänget" för ett sök pass!

Jag har ju inte kört flyings på länge och det är ju så jag lagt mesta dels av Zions grunder i söket. Så idag ville jag prova på det igen men denna gång med "station 2", tomslag o markering också.
Han gick som en klocka! Det kändes så jäkla bra o jag kände igen min lilla kille igen!

Terrängen på ena sidan var bergit, tät och bökig! Andra sidan mkt träd men ändå väldigt öppen. Har ju tyckt att Zion har svårt för bökig terräng..men dessa flyings gör att han bara susar ut, rakt o fint trots terrängen!
Han är riktigt duktig på att räta upp sig rakt om han tex. springer runt lite stenbök eller liknande, då tar han sig tillbaka på samma linje utifrån mig. Samma gäller när han kommer in snett från ena sidan (om han tex inte slagit fram tillräckligt och kommer då sista biten mot mig, på stigen) då rundar han mig (han vet att han måste utgå från min vänstra sida) o springer rakt i den riktningen jag står i ist för i samma riktning som han kommer i ! Svårförklarat! Han gör iaf detta riktigt bra! Haha

Eftersom att jag hade räknat med att han skulle ha svårt att gå ut i terrängen så fick han se första figgarna gå ut på varsin sida, för att hjälpa att lyckas! Han var mest intresserad av höger sida MEN jag hade bestämt att börja med vänster!
1. Direkt
7. Direkt
8. Station 2
9. Direkt

Slarvig avlämnande av lösrullen annars kändes passet nästintill perfekt! Hade önskat lite längre framslag i tomskicken men hoppas det kommer mer o mer nu när station 2 ska in mer ofta! Idag blev det många station 1:or men ville fokusera på att springa i bökig terräng! En sak i taget!

Jag gillar egentligen inte detaljträning men i söket verkar jag gilla de! Jag är så petnoga att jag har svårt att vara nöjd efter ett pass! Men idag trots "småsaker" så kände jag mig väldigt nöjd över guldräven!

Imorgon väntas fastrulle träning med Majson innan jobb!

Av Bella - 5 juni 2015 00:11

Söket har gått lite upp och ner nu.
Skulle för första gången köra lite tävlingslikt och det gick sjukt dåligt! Jag visste inte vart figgarna låg vilket gjorde mig osäker och min osäkerhet gick över på Zion och allt blev bara pannkaka! Fastrullen är inte helt 100än heller så nu skiter jag i att tävla! Hahah typ 3:e tävlingen jag annält, betalt och bangat! Jag är inte riktigt klok!

Vi har iaf hunnit med några pass efter katastrof passet (som iof gick ganska fint i slutet) vi körde ett lätt pass redan dagen med direktbelöningar för att muntra upp oss lite (läs mig).

Idag körde vi ett pass med "hillman gänget"
1. Station 1 lösrulle
2.station 2 lösrulle
3.station 1 (bökig terräng så hade svårt att få ut honom men lyckades till slut) lösrulle
4.tomt
5. Tomt
6. Station 1 direktbelöning
7. Flying station 1 direktbelöning

Måste träna mer bökig terräng! (Det blir ju så lätt att man letar fin och härlig sökskog där man ser hur hunden jobbar ute på djupet) men fick hör idag att Git (som jag ska gå sök läger för) , har gansk bökig terräng i sökrutorna så det låter himlans perfekt.
Plus i kanten idag var fina överlämningar av lösrullen i handen! Och har alltid kört med lösa påvis och idag provade vi påvis med koppel, vilket fungerade utmärkt!

Jag har nu, nästan varje kväll tränat överlämningar av lösrullen i handen, vilket verkar ha gett utdelning!

Nu måste vi få till fastarullen och mer flying!!! Har glömt bort den delen på sistonde och ska helt klart börja lägga in de i träningen igen! Meeer flying åt folket!! :)

Lydnaden inför lägre är klart! Körde igenom hela programet härom veckan! Platsliggning med skott bakifrån måste vi göra också.

Av Bella - 27 maj 2015 22:35

Igår blev det ett sök pass med Maja o Paula!
1. Station 1 lösrulle
2. Tom (blev två tomma på samma sida då han inte slog fram på första skicket)
3. Station 2 direktbelöning
4. Station 1, fastrulle
5. Tom
6. Station 1 fastrulle
7. Station 1 fastrulle

Första tomslaget fint andra för grunt, han råkade se Figg gå ut på andra sidan så han vart svår lurad. Svårt att ta fastrulle men med hjälp från figg (genom att bara lägga handen på marken) så tar han den. Perfekt station 2 och raka, djupa station 1.
Nu ska bara jag träna mig på stigarbetet också! Haha

Idag träffade jag Sanna o Matilda i skogen. Zion fick köra 2 skick med fastarullen. Station 1 på matilda och station 2 på sanna. Dom hjälpte honom med "handen på marken" och det blev två fina markeringar!

Efter det upplet, 4 föremål in! 2 på djupet och 2 nära!

Zion fick även köra budföring med skott mot Matilda! Han verkar gilla budföring! Gick Topp!

Vi avrundade kvällen med en kort galen promenad med ett gäng lösa aussies! Myyyys!!!

Imorgon väntas platsliggning m skott och markeringsträning!

Stress träna inför tävling! Check!

Av Bella - 17 maj 2015 22:56

Jag börjar bli tävlingssugen! Bruks sugen! Har vart med o kikat lite tävlingar nu och insett att vi är ganska tävlingsklara för lägre. snart.....alltså ;)

Igår blev det ett bra sökpass med Monika och Elisabeth. Zion gick fint och fick gå station 1, station 2, ett tomslag, en markering lösrulle och några flying.

I lördags missade jag en Lk2 tävling jag hade anmält o betalt till. Jobb helg o blev inte av med passet! Surt, hade vart kul att tävla lite, dessutom på hemmaplan! Men men får bli en annan gång.

Agilityn ska de anmälas till också, massor!!! Jag ska fan ha en pinn jävel innan året är slut! Haha! Har ju inga mål i år, men kanske att jag ska ha ett endaste mål; EN LITEN PINNE!
Och jag ska bli bättre på att träna agility också, nån kurs ska de få bli i år med!

Idag blev det ett sökpass på två, vi vallade av en ruta som räckte till 4 skick, bättre än inget!

1. Station 3, Gick ut fint, men hade förväntning på träff rakt ut så snurrade runt o leta figg på samma område, kallade in o skick om, ca 5 m fram på stigen. Gick ut på djupet o slog fram ca 15m, jag kallade in o på vägen in mot stigen fick han figg. Markering lösrulle. (vi väntade kvar i skogen medans Maja gick över på andra sidan och vi passade sen på att träna transport till stigen)

2. Station 2, fint, direkt belöning.

3. Tomslag, Helt perfekt, precis som jag vill ha de, hihi! Rakt ut på djupet slår fram ca 20m, kommer direkt in på min inkallning (ganska öppet så jag ser honom hela tiden). Jag hade gått framåt o ut en bit i rutan så kunde möta upp honom med lite belöning.

4. Station 1, Egenrulle. Tar den alldeles själv! wioho! Han hade först letat lösrulle runt figg, för att sen tänka "de borde vara direkt belöning" ingen respons från figg... då tog han fastarullen! yey!

Bra träning! Nu är fokus mer station 2 och 3 än 1. Några tomslag varje pass och alltid mer markeringar än direkt. OCH en viktig del, Stig arbetet från min sida, MÅSTE TRÄNAS!

Efter sökt fick Link, Wonkan och Zion köra upplet! Zion plocka in både på djupet och nära, bravo! och Wilja va ju bäst som vanligt!

Av Bella - 6 maj 2015 23:47

Idag fick både Wilja o Zion köra upplet.En 50x50 ruta med 5 föremål ute. Zion jobbade fint och tog 2 nära o 2 på djupet o vi avslutade där, nöjda o glada!

Vi provade sen 2 markeringar med fastarullen, sist vi körde strula de och jag började grubbla på om jag skulle ha norsk eller svenk rulle.. För -och nackdelar o bla bla bla! Jag gav iaf norskrullen en chans till idag och JIIHAA, han tog den själv!
Första skicket höll Maja fastarullen som en lösrulle och Zion fick markera precis som en lösrulle. Andra skicket hade han den på sig och när han hittade Maja så började han leta lösrulle på marken, eftersom att han böjer sig ner med huvudet då så "ramlar" ju fastarullen fram och då greppa han den, stog en stund o fundera på vad som precis hände, maja knacka lite på rullen i munnen på honom o då va de som att han förstod att de va rätt, och kom i fullfart till mig och fick gå på påvis!
Så kul!!

Vi åkte sen till klubben och agility med Pia fick det bli! Vi byggde bana, solen lyste och hundarna gick bra!

Saker att träna på:

- självständigt ta balanshindrena
- kunna "trycka" och stanna trots att jag springer förbi
- ta kontakfält trots att nästa hinder är en tunnel (jävel!!)

Och jag måste springa pååååå!!!!

Bra träningsdag!! Imorgon blir det sök på 4 personer.. Äntligen!