Rossignol

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

Träningsdagbok!

Av Bella - 14 augusti 2013 20:11

Idag köpte jag mig en träningsdagbok. Tänkte försöka vara duktig att skriva ner Zions träning. Så jag radera förra inlägget och tänkte göra ett nytt, lite noggrannare. 

 

Först vill jag bara nämna kursen vi var på igår hos Frida Wallén, "öka hundens samarbet med föremål". En mkt bra kurs som passade mig och Wilja som handen i handsken. Vi var endast 2 på kursen då det hade kommit in flera återbud. Så vi fick mkt tid med våra hundar, vi höll på mellan 9-14, värsta lyx kursen. Bra "verktyg" och kunskap fick vid med oss hem. En kanon bra kurs och vi är super nöjda med all den hjälp vi fick. 

 

Har skrivit ned vad vi måste träna på i Zions lydnad. 

 

Linförighet:

  • Störning
  • träna på olika platser
  • variera belöning med godis från hand, kampleksak "från mig", kampleksak utanför planen, godisburk utanför planen.
  • använda koppel!!!
  • på nya platser, med koppel på,  med störning, måste jag backa tillbaka till "ruta 1", belöna kontakt på raksträckor för sig och svängar för sig. 

Senaste lydnaden på olika platser:

Söndags, Avesta brukshundklubb

Måndags, Ica Maxi parkeringen

Tisdags, Hemma hos Maja

Idag, skjutbanan

 

Läggande under gång:.

  • Fundera ut en förberedande signal
  • fortsätta träna snabba lägganden
  • träna även i" vardagen". Med tips från Maja, så får Zion bl.a alltid ett ligg komando när jag håller i matskålen, belöning halva maten, "ligg" igen, belöning resten av maten (när vi har tid, annars all mat på engång) Då från stående till ligg. 

Inkallning:

  • Lägga till störning runt om.

Ställandet:

  • Belöna bakom honom.

Apporten:

  • Får inte böja sig fram o ta den. Hoppar ur position då. "ojoj" när han sträcker sig efter den.
  • belöna när han sitter still och han tar den
  • belöna hålla fast

Hoppet:

  • Tränas sällan men funkar bra när det väl tränas.

Platsliggning:

  • Få in komando på "hakan i backen" -plats! 
  • störning
  • ligga länge 

Kedjar även oftast 3 moment. Idag blev det, "pass1" linförighet, Inkallning, apport

"pass2" Läggandet, transportsträcka (haha kallas det så?) , linförighet.


Ja, det där är min lilla plan! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 20 december 2016 15:26

Jaha då är året snart slut! Vi hade ett mål under 2016 och det var att ta en fucking jävla pinne i agilityn. Vilket vi gjorde! :) Vi har haft jävla otur och oflyt i brukset. Vi har 2godkända resultat i lägre sök och ett i lägre spår. Vi borde var...

Av Bella - 24 september 2016 19:12

Idag mötte vi upp Paula o Jaxen runt lunch. Vi la varsitt spår till varandra och medans de fick ligga körde vi upplet. Zion har bestämt sig för att han bar kan gå Max 30m ut på djupet o sen.. Vi måste komma över den gränsen och tränar därför nu bara ...

Av Bella - 4 juli 2016 12:21

Igår åkte Maja o Jag till Järfälla för Rallytävling med Wilja o Link och exteriörbeskrivning för Zion. Wilja var först ut och gjorde en jättefin runda! 97/100p fick vi! 1p neddrag för att jag utförde ett moment (snurr) för långt ifrån en skylt oc...

Av Bella - 2 juli 2016 10:13

Vi har vart igång lite med tävlandet nu med blandade resultat. Godkända i lägre spår och sök. Nya tag i höst är planen. Vi va till Köping o tävla LK3 med ett första pris och uppflyttade till Elitklass. Planen där är att börja träna nya elitmoment...

Av Bella - 26 maj 2016 21:31


I helgen som var tävlade vi lägrespår. Jag hade önskat att vi hade kamera med i skogen då jag va helt galen i skogen! Zion kom igång fint, 10-10 spårupptag. Spåra fint fram till 1:a pinnen.. Sen drog han iväg fint över en väg o sen hade vi ett tapp d...

Ovido - Quiz & Flashcards