Rossignol

Alla inlägg under december 2015

Av Bella - 11 december 2015 21:31

Lite knäppt att vi kan vara ute utan jackor (men med underställ såklart) och träna agility i mitten av december! Precis vad vi gjorde idag!

Vi mötte upp Maja efter lunch för att spåra! Wilja fick träna lite rally i väntan på spåren! Vi tränar nu att gå på höger sidan o göra alla moment. Svårt alltså!! Och Wilja tappar fokus verkar inte tycka att vi ens tränar utan bara löjlar oss! Hm.. Ska träna högersvängar med klossen litegrann varje dag!! Och få till ett komando så de blir mer naturligt men just nu känns de himla långt bort! Haha

Zion fick sen ta sitt spår som jag själv la, ett kort.. Max 300m med 3 pinnar plus slut, ville lägga fokus på att komma igång efter pinnarna.

Jag började med ett spårupptag i skogen vilket han tog åt rätt håll.. Spåra fram till första pinnen och kom igång direkt, upp över sten o ut på en stor blöt, blåsig, öppen äng, där låg ytterligare 2 av pinnarna och han kom igång fint även efter dom. Spårade med ganska hög nos fram till slutet som låg efter ett antal vinklar. Bra träning!

Vi bestämde oss sen för att köra en sväng agility vilket var så kul! Som vi längtat!!! Vi tränade en kombination m slalom o provade 3 olika byten!


Av Bella - 9 december 2015 19:27

Snart är året slut! Och jag tänker tillbaka på vad vi gjort under året!

Förutom MASSOR av träning, lite kurser och ett läger så har vi tävlat lite!

I agilityn har jag tävlat både Zion o Jamie! Zion utan pinnar men många fina lopp och STORA framsteg! Jamie och jag startade 6 lopp ihop och tog 4 pinnar, uppflyttad i både hopp o agility.

I september blev Zion uppflyttad till Lydnadsklass 3.

Tävlat 3 st lägre sök.
1:a tävlingen, fint system och var fram till figgarna men utan att markera med sin rulle.
2:a tävlingen fint system markera 2 figg med skall (ändrade markering på 2 veckor) bröt
3:e tävlingen va Zion less... Noll motivation o jag bröt då han gick så dåligt så jag tappade all lust för söket.
Däremot har han gjort perfekta platsliggningar och peppig o superfin lydnad med känslan på topp! (2 av tävlingar gick lydnaden först).

Anmälde även till lägre spår men kom inte med.

Vi har även gjort ett godkänt inträdesprov i Räddningen.

Wilja har inte gjort någonting alls på hela året (tävlingsmässigt) tills jag i November fick för mig att börja med Rallylydnad med henne. Och vi har tävlat 2 tävlingar med godkända rundor. Så nu hoppas vi på en 3:e godkänd runda i Januari så vi kan fortsätta tävla i fortsättningsklassen som vi redan anmält till, hihi!!


2016 då... Har inga mål men har en tanke!

Tanken är att få upp Wilja i mästarklass i Rallyn OCH göra ett anlagsprov i Viltspår. (Har sagt det i fler år nu).

Med Zion är tanken att träna för att:

tävla lägre spår och sök
Uppflyttade till elitlydnad
TA EN FUCKING PINNE I FUCKING AGILITY OCH HOPP!!!!!

Sen ska jag försöka tycka det är skitkul med vallning och lära mig mer om de!!!


Älskade hundar som många gånger gör mig så stolt och alltid så glad och ibland lite sur!!! Bästa galenpannor!!

Ovido - Quiz & Flashcards