Rossignol

Alla inlägg den 19 september 2014

Av Bella - 19 september 2014 22:26

Momentet jag har gillat allra minst förrutom platsliggning (som jag hatar) är linförighet/frittfölj. Jag vet inte varför... Elller jo det vet jag, det är ju för att jag blir stressad över blicksläpp,tappad position, noll fokus o att Zion har sett ut att ha tråkigt...
Men nu jag har börjat fått med han på banan... Och friaföljet är nu mitt favorit moment! Han har härlig attityd, är bra i positionen (lite studsig när han är övertaggad) har fina höger o vänster svängar och raka halter! Har har inga blicksläpp och har t.o.m fått bort blicksläppen i början, de första steget, som jag hade tänkt att han skulle få ha, för jag kände nästan att de var ett hopplöst fall att få bort. Alltså jag ställer upp, säger fot innan jag tar första steget och börjar gå, blicksläpp 2 steg o sen kollar han upp på mig igen. Det är nu helt borta, full fokus från första steg o de känns himla härligt!!
Jag har slutat sagt fot vid försa steget och så har jag ändrat att mitt första steg till ett halv steg, ett kort långsamt steg och steg 2 vanligt tempo! Det har han köpt fint!! Belönar bara med lek och lek bakåt! Innan belöna jag med godis men de va tråkigt tyckte han!
Nu kan jag belöna nån bra sväng med en korvbit men i de stora hela bara lek lek lek! Vi har fått till lite träning med "tävlings störning" (typ onsdagslydnad på klubben). Han går fint då med men behövs naturligtvis tränas mycket mycket mer! Skulle också behöva lägga till mina extremt dåliga tävlingsnerver också o få till ett bra fittfölj, de kan däremot bli svårare!

Apport-fan då, hur går den då? Den går sakta... Jätte sakta framåt! Jag har slutat låta honom lunka fram till apporten för att få till rätt gripande, blev orolig att han skulle fastna i de låga tempot, så nu måste han klara rätt gripande i full fart, vilket han gör 2 av 3 gånger på träning! Kör de bara få gånger också för att inte tråka ut!
Och har backat tillbaka till kon (en liten platt kon) framför apporten.

Ruuuuutan! Zion har hajjat att rakt och snabbt fram är rätt! Och stanna betyder stanna i rutan! Bravo!

Krypet är kul o jag har ökat o kan gå fler steg! Den gången jag filmat eller låtit nån kolla oss så har han krypit bra och lågt!

Fjärren går ibland guld och ibland inte guld! Har belönat upp första skiftet upp, med belöning bakom honom för att inte röra sig mot mig! Det går suveränt! Nu ska jag få till ett rakt ned läggande! Det är ofta det som inte går så guld, han lägger sig i rätt rörelse med låsta framben men snett. Inte okej! Så där är vi nu... O nöter! De kommer nog bli bra framöver!

Kul är det ! Jag älskar att träna lille röd!

Agilityn är också så himla kul nu! Han går som ett spjut och älskar det han gör! Han har börjat tycka att farten är häftig vilket har medgett en heldel rivningar! Jag o Pia ska på kurs i Stockholm i Oktober, 2 h privat lektion! Vi har ganska lika hundar så kommer bli en bra kurs o fortsatt rolig träning då jag tror vi kommer att få träna samma saker! Rivningar och snabba, tighta svängar! I vinter tar vi alla hinder till ridhuset så kan vi nöta agility även i vinter när inget annat som har med träning att göra ändå är nå rolig!

Ovido - Quiz & Flashcards