Rossignol

Alla inlägg under mars 2016

Av Bella - 28 mars 2016 17:02

Igår fick Zion träna sök för första gången på länge.. Rutan va kul, berg på ena sidan och ganska tätt med skog på andra sidan. Zion fick 8 skick med 7 träff omed markeringar på alla och ett tomt! Figgarna helt dolda under kamouflage filt. Zion gick rakt o fint och slog fram bra! Jag tabba mig några gånger och skickade snett så jag skicka 20-30m förbi figgen. Men då slog han fram o kom in fint, valde en gång att låta den vara tom men 2 gånger skickade jag om. Eftersom att vi inte kört på ett tag så lät jag bara han behöva skälla mellan 5-20ggr och gjorde det bra! Nästa pass, ska jag se till att skicka ordentligt och så ska han få skälla mer!

Idag har hundarna fått laserbehandling. Och efter det åkte vi ut i underbart väder o träna rally och lydnad!

Jag börjar få ordning på Wilja på högersidan nu, det känns kul! Men behöver mängder av banträning!

För att få ordning på Zions sämsta delar i lydnaden så har jag bestämt mig för att byta metod i inkallning m ställande. Jag har haft leksak bakom men han tvärnitar inte då, utan tar några steg efter att jag ropat stanna. Vi provade med target idag vilket inte fick alls... Så då prova jag med att kasta boll och ha ett handtecknat för stanna ist för rösten. Gjorde några repitioner och det kändes bra! Får se hur fortsatt träning artar sig i denna "metod". Metallen har jag bestämt att köra med tejp, för att få ett snabbare och fastare gripande!

Av Bella - 26 mars 2016 20:59

Idag träffa vi Maja o Indy i skogen vid 9.30 och kom hem efter 14.30 Härliga timmar i solen! Spår, upplet, rapport, lydnad, skydd (med Petri o Nisse) och rally och lite fika hann vi med!! Zion hade en riktig toppen dag idag och gjorde ett grymt upplet!! Vi körde igenom lydnads 3:an med härlig attityd men en heldel småfel som behöver rättas till. Måste lägga ner betydligt mer träning på metallapporten och inkallning m ställande, de två gick sämst idag! Stortplus idag var vittringen och rutan.

Wilja fick ett spår som hon löste galant som vanligt! Sen rally träning! Vi nöter på på höger sida o det blir bättre o bättre. Vi la även ner tid på att träna stadga idag.... Och de kommer vi fortsätta träna, haha! Men stora framsteg på högersida med Wonkan! :) det svåra tycker jag är att få till allt i bana, eftersom att Wilja är så stor så blir banorna så små för oss.. Nästa skylt kommer så snabbt och vi tar typ 2 steg så är det dax för nästa skylt.. Jag måste lära mig att hålla rätt avstånd från skylten, jag kommer gärna för nära o när W är på min högra sida betyder det att i svängar o dyl. så krockar/trampar hon på skylten! Vi lägger även mkt träning nu på att hitta positionen på högersida från alla håll o kanter! Vi tränar även mkt språng eftersom att med språng känns banan ÄNNU mindre för oss! Hehe

Imorgon väntar ett sökpass för Zion o bästa Maja ska lägga ett viltspår till Wilja som ska få ligga till sig några timmar.. Har nämligen (äntligen) tagit kontakt med en domare ang anlagsprov! Så nu är det nära.. Väntar bara på att få ett datum!

Av Bella - 23 mars 2016 23:04

Har haft och har fullspäckat schema nästan hela tiden just nu. Jobbar ca110% (100% plus jourer som vi inte får några timmar för mellan 22-07) , vissa kvällar o helger håller vi kurs eller träning. Tränar o tävlar mina egna hundar. Mitt i allt har vi haft 3 husvisningar och allt va det innebär, vi har även sålt huset! Skrivit papper och inväntar besiktning av huset som vi håller tummarna för att det ska gå bra. Försöker även träffa min familj och mina vänner utanför hundvärlden. Full rulle helt enkelt! Jag gillar det ändå, när det händer saker! Dock har jag nog inte använt mascara på några veckor och inte tvättat bilen på lika länge.. Sådana saker glömmer jag... Plockade en fästing på Zion idag och kom på att jag inte klippt deras klor på en månad.. Ja ni fattar!

Zion har lite ont i ryggen så han tränar på pilatesboll varanna dag plus laser en gång i veckan. Samtidigt som vi tränar liiiite agility, spår,sök (markeringar) och lydnad. Wilja tränar rally nästan varje dag. Momenten i sig sitter, dom flesta men i bana blir det svårare, men vi nöter på! Kul är det!

Denna vecka har och ska jag jobba 8-16 hela veckan med ledig helg!
Vi tävlade ju agility förra lördagen, efter tävlingen åkte jag på inflyttningsfest, söndagen hade vi sökkurs på Dunderhunden. Måndag föreläsning på kvällen, tisdag rally träning o sen hade Dunderhunden kvällsträningar i grishuset. Idag, träffa vi Maja för rallyträning, rapport och liiiite lydnad, hem o städa huset för besiktning imorgon. Imorgon har jag turen att ha med hundarna på jobbet och jag o min brukare (och Maja såklart) ska träna intervaller med hundarna, kvällen blir det agilityträning i Väsby. Fredag ska jag förhoppningsvis flexa ut så vi hinner med lite träning innan påskmiddag hos Jenny. Lördag står viltspår, vanligt spår, rapport, agility o lydnad på schemat. Söndag ska vi äntligen köra igång med söket igen. Sen är det måndag igen och laser är inbokat även grishusträning och en heldel rally då jag o Maja åker till hedermora o sover i hennes stuga över helgen o tävlar rally! Sen är det måndag igen och ja.. Ni fattar!

Men som sagt... Jag gillart! Speciellt när man får utföra allt med världens bästa vänner!!

Jobbarkompisarna!

Av Bella - 6 mars 2016 17:01

Idag åkte vi till Fagersta för att tävla rally! Vi hade två starter men på 2:a starten var vi 2:a reserv. Det var en del strukna så vi hade fått köra båda, om vi ville. Men vi fick ihop 100poäng, full pott o då blir man ju uppflyttad direkt. Så istället för att ägna några kalla timmar till i hallen så åkte vi hem. Jag sket i titeln som vi garanterat ;) hade fått på andra rundan! Haha

Jag är så stolt och glad över Wilja, det är jag ofta när hon presterar!

Efter banvandringen idag så kände jag att det här kommer vi fixa lätt! Jag värmde upp henne och körde igenom lite moment som skulle komma i banan. Vissa saker vi inte tränat på tex. moment i sakta gående. Men de klara hon fint så kände mig lugn! Hon klarade av miljön alldeles utmärkt (vilket är mitt orosmoment ) och va så lugn och fin bland alla hundar. Hon bryr sig liksom inte om dom. (Vad hände?)

Vi gick iaf banan med full fokus och noggrannhet. Inte en enda miss och när vi kom i mål hade jag en "100poängs känsla"! Men i väntan på prisutdelning så började jag känna att jag ville åka hem och var inte ett dugg sugen på en till runda. Jag började fundera vad vi kunde fått neddrag för men kom inte på nått mer än att vi ev. kan ha snuddat en skylt eller vart för långt i från nån skylt... Men då ringer Maja och Matilda som har vart in på SBK och hunnit kika resultat innan jag ens visste och fick ett härligt grattis till 100poängaren! Hihi jag blev så glad att jag kunde åka hem, haha och för att Wilja är världens bästa storasvarten såklart!!!

Nu är vi anmälda till 3 starter i avancerad i början av April!! Så nu blir det lite mer seriös träning (så svårt med höger sidan) i en månad fram till debut! Tagga, tagga, jag är taggad!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards