Rossignol

Direktlänk till inlägg 9 mars 2014

VÅR!

Av Bella - 9 mars 2014 23:50

I helgen har det blivit träning i sol och varma vindar, helt underbart!
I fredags var jag ledig o började dagen med ett varv i Gånsta spåret med huliganerna, Zion fick bära tjänstetecke, vänja vänja vänja! Vi mötte sen upp Maja för lite Agility! Körde mest med Wilja då Zion råkade slå i tassen o fick lite ont, med tävling på Lördagen så ville jag vara på säkra sidan så det blev en lugn fredag för Zion! Wilja kämpa på bra och va duktig!
I lördags åkte vi till Fagersta för att tävla! Zion har en fin linförighet och kan alla moment på träning, på tävling/ störning är det svårare..
På våran första tävling så nosade han sig igenom linf. Och mellan momenten var han överallt och ingenstans och lyssnade inte på mig, fick tjata in honom för nästa moment.. I lördags var mitt mål: INGET nosande, bra känsla och helhet! Jag ville ha en samlad och taggad kille under och mellan monenten! Vilket jag hade och det kändes så himla kul att tävla med honom!! Vi fick 9:a på helheten..
Poängen räckte inte långt denna gång med en ganska hård domare (vi hade inte fått ett 1:a pris ändå eftersom att vi nollade ställandet) men hon var lite sådär irriterande hård! Av 25 tävlande så fick MAX 4st ett 1:a pris..(jag vet att hon som kom 5:a fick ett 2:a pris) Zion gjorde en fin platsliggning, helt oberörd av de andra hundarna när han låg DOCK nosade han i backen vid 2 tillfällen, alltså, nosade till och kolla upp, nosade till på andra sidan o kolla upp (vilket precis ALLA andra hundar gjorde) mattan lukta väldigt mkt! Men trots de små nosnigarna så låg han helt stilla o titta mot mig och nångång mot publiken, vi fick en 8:a... Tabdvisning, 10 p
Linförighet, 5p, tappar position när vi går mot publiken hinner även bli glad av att se människorna och gå in i position blir ett riktigt dåligt heltom, flyter ut på språngmarsch men kommer ganska fort in i rätt pos. Snedt sittande vid en höger halt. MEN han luktade inte, ingenting!
Läggandet, 6p, långsamt läggande och DK vid uppsättningen..
Inkallning, 10p
Ställandet, 0p DK. Jag säger stanna men han går med så upprepar o han stannar och vi kan slutföra momentet!
Apporten, 5p vill inte ta den. Dk, lägger in den i munnen, tugg
Hoppet, 9p slår i mig vid ingång
Så ingen skryt tävling poängmässigt.. Nu behöver vi träna på att tävla och en plan har jag också för våran linf. med störning!
Det är svårt också att veta hur man ska värma upp innan tävling när man inte tävlat så mkt.. Vi gick en promenad, körde kontaktövningar gjorde lite linförighet och nått moment och sen in i bilen! När platsen närmade sig så tog jag ut honom och i väntan tyckte Zion de va tråkigt att bara sitta o vänta o blev ganska otålig, men måste hålla honom "inom ramarna" så det blev kontaktövningar.. Efter platsen fick han belöning och sen hoppa in i bilen, vi hade ju start nr 6, men det blev en väldans väntan på att alla 25 hundar skulle ligga, 5 st per gång! Till slut när nr 3 var inne på plan tog jag ut Zion o rasta honom och gick lite linförighet.. När hunden innan oss gick in så lekte vi till o från tills det var dags för oss att gå in! Ja och de är ju en variant.. Jätte svårt de där.. Men han kändes ju ganska taggad när vi kom in på planen så lek kanske är en bra "uppvärmning". Nåväl, när jag var klar så åkte vi hem, jag hade lämna Wilja hos Maja så vi åkte hem dit..vi käkade och sen träna vi slalom med Zion och Jamie! Zion har ju fattat grejen med att springa mellan pinnarna men han gör det fort och hoppigt.. Vi vill få bort hoppet och gjorde de därför svårt för honom genom att tajta in pinnarna nästan helt rakt.. Lite bredare på de 2 första och nästan helt på linjen på de 2 andra.. Och han sprang fel och sprang fel och sprang fel men till slut stanna han upp, tänkte till och gjorde de helt rätt, snyggt och inget hoppandes! Sedan blev de inomhus lydnad för Wilja,achilles och Link, hihi! En mys kväll väntades med Maja och Matilda och det blev ett bra slut på en bra Lördag! Idag möttes vi upp vid fårhagen och la spår! I väntan på spåren blev det korvgrillning och mys i solen! Helt underbart! Vi åkte efter nån timme och tog spåren!! Wilja tog sitt ca 600m långa spår ganska bra, lite slarvig i slutet bara, men alla pinnar in! Zion fick ett klurigt ängspår.. Det gick inte så bra, så bröt efter andra pinnen.. (Så imorgon är jag taggad på nya tag. Ett lite enklare kom igång efter vintern spår behöver vi nog) Vi avslutade denna soliga Söndag med agility på klubben! Det gick faktiskt braaa och Zion va duktigt och det gick ganska bra för mig med, inte alls sådär efterbliven som jag brukar vara! Hahaha jag tror t.om att jag klarade första banan på första försöket ;) de ni!
Vi alla 3 var helt slut när vi kom hem o hundarna slockna direkt! Bra helg!

Måste också bara hylla min kära vän Maja som var med under hela dagen i Lördags o filma o peppa o tipsa o hjälpte! Hejja Dig för att du är Bäst!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 20 december 2016 15:26

Jaha då är året snart slut! Vi hade ett mål under 2016 och det var att ta en fucking jävla pinne i agilityn. Vilket vi gjorde! :) Vi har haft jävla otur och oflyt i brukset. Vi har 2godkända resultat i lägre sök och ett i lägre spår. Vi borde var...

Av Bella - 24 september 2016 19:12

Idag mötte vi upp Paula o Jaxen runt lunch. Vi la varsitt spår till varandra och medans de fick ligga körde vi upplet. Zion har bestämt sig för att han bar kan gå Max 30m ut på djupet o sen.. Vi måste komma över den gränsen och tränar därför nu bara ...

Av Bella - 4 juli 2016 12:21

Igår åkte Maja o Jag till Järfälla för Rallytävling med Wilja o Link och exteriörbeskrivning för Zion. Wilja var först ut och gjorde en jättefin runda! 97/100p fick vi! 1p neddrag för att jag utförde ett moment (snurr) för långt ifrån en skylt oc...

Av Bella - 2 juli 2016 10:13

Vi har vart igång lite med tävlandet nu med blandade resultat. Godkända i lägre spår och sök. Nya tag i höst är planen. Vi va till Köping o tävla LK3 med ett första pris och uppflyttade till Elitklass. Planen där är att börja träna nya elitmoment...

Av Bella - 26 maj 2016 21:31


I helgen som var tävlade vi lägrespår. Jag hade önskat att vi hade kamera med i skogen då jag va helt galen i skogen! Zion kom igång fint, 10-10 spårupptag. Spåra fint fram till 1:a pinnen.. Sen drog han iväg fint över en väg o sen hade vi ett tapp d...

Ovido - Quiz & Flashcards