Rossignol

Alla inlägg under januari 2015

Av Bella - 2 januari 2015 00:50

Blev en lugn kväll här hemma på nyårsafton! 3-rätters, vänner och hundar som sov sig igenom 12-slaget! Dock ska man inte utmana ödet så vi tog en sista promenad för kvällen vid 20.30 innan efterrätten! Och när de smällde som mest höjde vi ljudet på tv:n ett snäpp!

Vi åt så himla god mat och det va kul att för första gången på 8 år få vara ledig och vara med på en nyårsaftonskväll redan från start! Det blev mkt prat o skratt o ett glas FÖR mycket av rödvinet! Jag började jobba 9 imorse, blåste 0 och kunde köra in men alltså en rödvins bakfylla är inte kul!! Seg i både kropp o knopp! Men det va de värt o jag sov ett par timmar när jag kom hem från jobbet! Vilket relaterade i inomhuslydnad för hundarna på
Kvällskvisten! Handtarget, metall apport (en gaffel), fjärren m stå skifte och sättande o läggande under gång! Imorgon vankas jobb o ingen träning så på Lördag är vi taggade för sök o lydnad igen! Har läst mer i boken och har ett litet tillägg i markeringsträningen!

Jag ska göra precis som jag skrev i tidigare inlägg men när vi markeringstränar i minisöket ska jag variera m direkt belöning o figgarna ska få klicka honom då! Han ska springa ut på figg o sen efter 1-2 sek ska figgen klicka för att direkt belöna! Nästa skick lös rulle, då vill jag att han ska kolla av i 1-2 sek, kommer jag få nån belöning? Nähe inte de, då kollar jag om de finns nån lösrulle! Att inte börja leta rulle direkt.. Nu kanske det redan är så att en hund som kört mkt direkt belöningar redan gör så men jag tänker att det kan vara bra längre fram i träningen när man kör mer markeringar i söket..

Dom menar alltså att en hund som har lätt att ta rullen kan man träna på de viset och en hund som har svårt att ta rullen ska man inte träna så på! O Zion verkar har lätt till att ta rullen så tänker att det får bli så! Märker jag sen att han börja bli seg på att ta rullen, ja då får jag ta bort de från träningen..
Mycket man måste kolla av innan man bestämmer hur träningen ska se ut! Men det är väl de som är lite tjusningen m söket också! Fixa o trixa, fundera,prova, utvärdera osv.. Dom skriver många gånger i boken, "hitta balansen".. O det kan ju ta ett tag i vissa situationer o då måste man verkligen pröv sig fram.. O låta de få bli fel o gå dåligt utan att man deppar ihop men att man alltid har en plan till nästa pass då!

Ovido - Quiz & Flashcards