Rossignol

Alla inlägg den 29 november 2015

Av Bella - 29 november 2015 23:40

Idag var det dax att debutera i Rallylydnad med WillieWonkan!

Hon går himla fint när vi tränar och är säker på alla moment. Men hon är ganska miljösvag och stressar lätt upp sig och tycker att andra hundar är jävligt fula vilket hon (o)vänligt och bestämt gärna talar om! Min nervositet o stress låg alltså på ALLT runtomkring tävlingen och att hon skulle plocka fram sin egen vilja ute på banan. Hon älskar ju hästbajs också och vill gärna lukta o leta efter de i ridhus.

Dagens tävling gick alltså i ett ridhus, ena halvan UTSTÄLLNING och andra halvan 2 tävlingsbanor brevid varandra och ett gäng efterblivna ekipage som inte fattade regeln att bara hunden som ska in få vara vid banan o värma upp! Det var alltså hundar överallt!!!

Vi var på plats i godtid och jag tog in Wilja i ridhuset för att känna av miljön och kunna säga åt henne att inte lukta på marken o prata med andra hundar. Jag tog chansen att berätta för henne hur vi beter oss här inne och hon köpte det ganska bra! Tillbaka i bilen och banvandring! Vi är ju helt nya på de här så vi hängde på och gick nått varv i banan. När det var 2 hundar innan våran start så hämta jag in Wilja igen. Dom hade börjart fått ordning på uppvärmningsplatsen så vi hade bra space att värma upp på! Kändes skönt! Vi gick sen in på planen och Wilja hade 100% fokus på mig och gjorde hela banan näst intill fläckfritt! Vilken känsla!! Hon är hetsig och vid 3st sitt stopp, sätter hon sig och eftersom att inget händer på 0,5sek så chansar hon att de borde vara LIGG NU!!! vilket relatera i poängnedrag. Jag sätter henne upp direkt och utför momentet ändå. Första ligget var i starten, vi ställer upp och hon lägger sig, sätter sig o sen börjar vi gå. Sen vid "sitt, stå" så kör hon sitt,ligg,sitt, stå. Och vid "sitt, språng" kör hon alltså sitt,ligg, sitt språng. Dom 3 liggen får vi poängnedrag för.. Och de var även det enda såååå tänk OM hon inte lagt sig, ja då hade vi ju kunnat få 100p! Haha OM OM OM så kan man ju alltid säga!! Men det va kul att det var de enda vi fick neddrag för, så vi genomförde alltså alla moment korrekt, jag skötte mina fötter rätt, vi höll oss till rätt avstånd från skyltarna, vi krocka inte med nån skylt och hon brydde sig inte om nånting runtomkring. Domarens kommentar "jätte fin runda med en hund som gillar skiften :)"
Sant! Så nu ska vi träna lite stadga till nästa tävling som är redan nästa helg!

Jag är så otroligt stolt över Wilja idag! Att vi var i ett ridhus med typ 50 andra hundar är sjukt! Jag hade panik i början och ville inte gå in vid banan med Wilja. Maja fråga hur jag skulle komma till min start då?! Åhh jag måste verkligen gå ner dit bland alla hundar... De va jobbigt, på riktigt! Men det gick ju bra! Fattar knappt att jag gjorde de, Hahaha!

Rallylydnad är verkligen för hundar som Wilja! Och även fast jag tycker det är lite hmm... Muppigt.. Så passar det Wilja som handen i handsken! Hon gillar det och är nog glad att hon efter nästan 3 års "träna mot ett mål" vila, äntligen får träna på riktigt igen!

Bästa bästa stora svarten!

Ovido - Quiz & Flashcards