Rossignol

Alla inlägg den 22 november 2014

Av Bella - 22 november 2014 21:43

Lydnads tävling nästa helg, LK2..INSTÄLLD! I går var vi o träna i Kungsör hallen där tävlingen går nästa helg! Jag bestämde mig i bilen på vägen hem att skita i tävlingen! Orsak? Det ser inte ut som jag vill att det ska se ut och som jag vet att de kan se ut! Vi har alla moment o ett 1:a pris har vi nog! MEN Jag har tränat 2:ans moment för länge o då känner jag att Zion inte har samma glöd i momenten! Han gör dom, han gör det bra MEN det lilla extra finns inte! Han är ingen lydnadlydnadshund...han är inte så explosiv och igår efter lite utvärdering så kom jag själv fram till att jag "curla" honom.. Han blir tok taggad av kamplek men när jag vill ha rätt i momenten tar jag in godis belöning för att få det lungt o rätt! Sanna sa; Varför inte låta honom jobba i den sinnesstämmningen han har med kamp o låta honom träna på att klara moment då?? Ja va dum jag är, tänker jag nu.. Varför ska jag dra ner min hund som annars inte, i lydnaden, är jätte galen! Så dumt!!

Så nu tar vi ett brejk från 2:ans moment o tävling och börjar träna in 3:ans moment... Jag o Sanna ska pepp träna dom ihop fast ändå inte ihop ;) Vi ska alltså träna själva, sätta delmål/mål, filma och skicka till varandra, utvärdera, tipsa o peppa! Så kul!!!!!

Dagen träning då... Ett sök pass och "station 2" skulle prövas enligt min plan! Hade planerat 6 skick, 2st rakt ut, 2st "station 2", 2st sista rakt ut! Det gick väl sådär... Men en gång är ingen gång! Nu har jag kollat av vart vi ligger och vi kommer lägga mer träningskrut på raka slag på djupet! Och "station 2" när vinden tillåter och mkt flyings! Jag tycker att han jobbar mkt fint och är glad i figgarna , att han inte riktigt kan systemet än, klandrar jag ju inte honom för, det måste ju jag styra upp, det han måste styra upp är arbetsmoralen,motivationen,glädje i och att hitta figgarna och det har han styrt upp VÄLDIGT BRA!! Så nu är det upp till mig att planera och fundera innan varje sökpass!

Eftermiddagen bjöd på inomhussök som både jag o hundarna älskar! Har inte så mkt att säga om det mer än att dom båda är så himla super coola och utförde jobbet galant!!

En rolig dag med en gäng härliga människor o ett ännu större gäng härliga aussies (+ några andra random raser ;) )
Tack för idag allesammans!

Imorgon blir det nosework för Wonkan och markeringar för Zion! Tänkte också börja träna första lydnadsmomentet, vittringen!

Ovido - Quiz & Flashcards