Rossignol

Alla inlägg den 24 juli 2015

Av Bella - 24 juli 2015 22:33

I Söndags åkte jag o Paula till Lerum för 5 dagar sökläger för Git Jering.

Vi samlades på söndagen för presentation o lite teori.

Måndagen drog vi igång med sök.
Förmiddags rutorna var alltid vallade o klara tills vi kom kl9.00 och eftermiddags rutorna vallade vi tillsammans. Det var riktigt roliga rutor. Och en ny ruta för varje pass!! Vilken terräng! Bergochdalbana upp o ner, tätt och öppet, stigar hejvilt och små bäckar här och där, upp för berg ner för stup! Svetten rann efter man kört sin hund o sen var de bara till o figga! En å annan kalori brändes gaaaranterat! :)
Verkligen en utmaning för hundarna att gå raka skick! Mycket bra träning!
Första passet fick man lägga upp själv och Git ville kolla lite hur man låg till o hur man jobbade med sin hund! Vid lunch gick vi igenom varje hund och sen la Git upp en plan för oss. Vi behövde jobba på markeringarna med lösrulle! Jag har annars bara typ MAX 3 markeringar på mina pass o resten direktbelöning. Hon tyckte jag curla med min hund och resten av veckan fick ja köra markeringar på varenda figg.
Redan på eftermiddagen körde vi igång med hennes regler. Zion är som sagt van att inte behöva markera varenda figg och tyckte de va onödigt. Så vi fick jobba en heldel med det. Annars gick han fint!

Tisdagen var det lydnad och upplet!
20 min var med instruktören fick vi på fm. Vi tränade kryp m vinklar och saktagåendet. Då det regna hade vi turen att få träna inne i hall!

Upplet på eftermiddagen. Zion är verkligen duktig på det och har inte nått tugg på föremål och fina överlämningar. Men jag har varken nått system eller nån tanke på rakaskick.. Vilket hon tyckte man skulle ha. Så vi fick träna på de! 2 pass var fick vi!

Onsdagen, sök och vi fortsatte båda passen med "station 1" o framslag med markeringar i två sjujävla rutor! Samma som dag 1, han går fint i systemet men har fortfarande hög förväntan på direktbelöning, så vi får jobba med markeringarna.

Torsdagen, valde jag bort lydnaden o körde ist 2 pass markeringsträning.
Första passet på appelplanen. 5 figgar och 10 markeringar fick han göra. Fläckfria! Därav körde vi nästa pass ute i skogen ist, för att få de mer likt söket. Dom var också fläckfria!

Upplet på em, 2pass. Samma upplägg som tisdagens träning!

Fredag och sista dagen! Mångträningen hade gett utdelning o vi fick avsluta med 2 riktigt fina pass! Markeringarna satt och han fick även markera med fastarullen! Kändes som ett riktigt bra avslut!

Git gick sen igenom alla hundar, hur de gått på lägret o fortsatt träning!
Vi fick till oss att fortsätta att alltid ha markering på varje figg ett tag till innan vi kan ha nån enstaka direktbelöning igen. Och vara noggrann vid mina flyings, att han alltid går där jag pekar o förbi nära min sida.

Ett kul läger med terräng som inte är i närheten av vad vi har här i våra skogar!


Vi hade alltid nära till ett dopp efter träning! 




S

ser Ni Paula där uppe? 


Ovido - Quiz & Flashcards