Rossignol

Direktlänk till inlägg 29 december 2014

Markeringar!

Av Bella - 29 december 2014 15:48

Zion tränade ju markeringar utanför söket tills dom va perfekta! Tog då in de i söket, ingen tvekan att ta rullen hos figgen och komma in till mig men spottar ut den framför mig och är på tårna för att få springa tillbaka till figg, som jag skrivit tidigare!!

Jag backar då tillbaka och tar ut markeringarna från själva söket och tränar det utanför skogen igen..

Idag var vi på klubben och han fick springa flyings m lösrulle mellan Maja o Matilda, i ett mini sök, de va ca 5-10 m ifrån mig.. Han slarva mkt i början o fick ta upp den igen för att överlämna den korrekt till mig och vänta på påvis, en gång smet han fram till figg gång på gång när jag tog rullen ur munnen på han, väntar alltså inte på mitt visa komando, tog tillbaka honom gång på gång, till slut blev han lite sur och envis, att han inte fick bestämma själv och tog inte upp rullen vid mina fötter utan börja äta snö, då blev det inge påvis och han fick en ny chans på andra sidan.. Till slut tänkte jag att jag måste bekräfta honom att han gör rätt nu när han tog rullen och la jag på ett "braa" när han kom mot mig o då satt han sig i fot, jag tog ut rullen o sa vänta, och sen påvis! En gång satt jag också på "påvis" kopplet.. Han gick de sista skicken (av ungefär 16 skick) rätt och det blev en direkt belöning hos Maja nästsista skicket o en jätte bra markering på sista skicket hos Matilda!

Okej, min plan då..

Mini sök, m många markeringar!
När han kommer mot mig säger jag med "vanlig" ton, "rätt"! (Oraken till att jag inte sagt nått alls tidigare var att i inlärningen av lös rulle blev han sämre om jag sa nått och såfort han blir säker igen kommer jag bli tyst) Han sätter sig i fot och då kommer jag blanda: sitta o hålla en stund o få gå på påvis utan att jag tar rullen ur munnen på honom alt. jag tar rullen och avvaktar med påviset tills jag satt på kopplet. (Ett stanna komando i början som hjälp)
Jag har helt enkelt vart för snabb att ta rullen o sagt "visa"! Så han tänker : spotta ut rullen snabbt så får jag snabbare springa tillbaka till figgen!

Eftersom att han löste det bra redan sista skicken idag, är jag inte orolig för "problem" med rullen.. Däremot tror jag att vi kommer få nöta detta en stund utanför skogen, just för att jag inte kommer hjälpa honom med nånslags belöning hos mig! De får ta den tid det tar! Vi har inte bråttom, och det är bra! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 20 december 2016 15:26

Jaha då är året snart slut! Vi hade ett mål under 2016 och det var att ta en fucking jävla pinne i agilityn. Vilket vi gjorde! :) Vi har haft jävla otur och oflyt i brukset. Vi har 2godkända resultat i lägre sök och ett i lägre spår. Vi borde var...

Av Bella - 24 september 2016 19:12

Idag mötte vi upp Paula o Jaxen runt lunch. Vi la varsitt spår till varandra och medans de fick ligga körde vi upplet. Zion har bestämt sig för att han bar kan gå Max 30m ut på djupet o sen.. Vi måste komma över den gränsen och tränar därför nu bara ...

Av Bella - 4 juli 2016 12:21

Igår åkte Maja o Jag till Järfälla för Rallytävling med Wilja o Link och exteriörbeskrivning för Zion. Wilja var först ut och gjorde en jättefin runda! 97/100p fick vi! 1p neddrag för att jag utförde ett moment (snurr) för långt ifrån en skylt oc...

Av Bella - 2 juli 2016 10:13

Vi har vart igång lite med tävlandet nu med blandade resultat. Godkända i lägre spår och sök. Nya tag i höst är planen. Vi va till Köping o tävla LK3 med ett första pris och uppflyttade till Elitklass. Planen där är att börja träna nya elitmoment...

Av Bella - 26 maj 2016 21:31


I helgen som var tävlade vi lägrespår. Jag hade önskat att vi hade kamera med i skogen då jag va helt galen i skogen! Zion kom igång fint, 10-10 spårupptag. Spåra fint fram till 1:a pinnen.. Sen drog han iväg fint över en väg o sen hade vi ett tapp d...

Ovido - Quiz & Flashcards