Rossignol

Direktlänk till inlägg 28 juli 2015

Over and out

Av Bella - 28 juli 2015 21:30

Idag är min sista semesterdag! Min semester har mest handlat om hundträning och inget undantag idag, sista dagen!

Vi mötte upp familjen Maja idag vid 10.00 för markeringsträning på dolda legor! Eftersom att det regna i vanlig ordning så hade vi bestämt att vi skulle köra inne i grishuset. Vi vallade av och byggde/reka legor.
Maja figga och jag höll i Indy samtidigt som jag körde Zion. Coola tjejen som sov i min famn hela passet. Hihi!

1. Maja satt helt öppet som i ett stort bås, så Zion såg henne men kom inte åt henne. Lösrulle

2. Låda, lösrulle

3. Inne i ett litet rum med dörren på glänt, lösrulle

4. I ett mindre bås, som han inte såg in i men med en öppning nere vid grinden, fastrulle

5. Maja gick ut ur grishuset och ställde sig ute vid väggen och där fanns en liten öppning nere mot golvet i väggen, lösrulle

6. Låda, fastrulle

Han gick jätte bra och markeringarna satt, varenda en! Nån (typ 2) slarvig avlämning med lösrullen som han fick lov att plocka upp o ge i min hand. Ett kanonpass helt enkelt!

Vi körde sen Link och efter de åkte vi hem till Maja! Bebismys, lite altanbygge och en god lunch hann vi med innan det var dags att åka vidare! Vi hade nämligen en timmes lektion för Eva Marie Wergård i agility. Jag fick träna på handling och Zion på tajta svängar. Han är tajt om jag rör mig rätt! Han är föjsam och har ett bra tryck under tassarna! Jag fick öva på olika byten. "Ful snurr", back, dra in och hoppa ut, blindbyten bla. Jag måste springa på och vara i samma bubbla som Zion, då går vi bra. Men så fort jag tabbar mig eller tänker på nästa hinder, tappar vi flytet direkt!! 

Idag fick jag börja med att gå ut på en bana med typ 8 hopphinder och en tunnel och köra Zion i 30 sek. Bara köra, ingen bana, ingen tanke innan utan bara köra. Zion gick skit bra, vi hade perfekt tajming, tajta svängar och ett riktigt flyt.... Det gick alltså bra för att jag va fokuserad, kunde inte tänka "på nästa hinder" "nästa svårighet" utan jag var bara med i bubblan! Hm! Jävla bubbla! Haha


Efter de fick jag gå banvandring på ca 17 hinder och köra. Hon gav mig 3 olika banor på samma hinder som jag fick träna på. Sist ut idag fick jag köra alla 3 olika banor på raken. 


Tips jag fick med mig var att bygga en kombination på kanske 9 hinder och sedan köra på i 3 varv. För att få till flytet och för att jag ska fokusera och hålla ihop i lilla bubblan längre.

Fick en "back" övning som jag ska nöta. Zion kan bli väldigt tajt i svängarna  från nära håll men kommer han i fart får han större båge, ingen fara tyckte hon eftersom att han har sånt tryck att vända. Men jag vill ändå få till det, så nu ska jag lära Zion att han kan "hoppa över sin axel".

Jag fick också som tips ( för att ställa till de lite i hjärnan på mig). Att bygga en bana. Körde "off road" 30 sek och sedan gå banvandring och göra banan i rätt ordning. För att jag ska bli mer säker i min handling.

Jag ska också köra på om jag tex glömmer banan eller Zion tar fel hinder... Då ska jag köra på ändå, komma in på rätt bana igen o köra klart! Det vet jag att Maja tjatat om mkt. Blir de fel så slutar jag o vill göra om. Men det är big no! ;)

Ja, de mesta jag hade önskat av denna timme var ju just handling, och de fick jag verkligen träna! Sååå kul!!!

Imorgon ska vi träna på klubben! Lydnad var tanken men det får nog bli ett agilitypass för våran del! Tävling på Torsdag! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 20 december 2016 15:26

Jaha då är året snart slut! Vi hade ett mål under 2016 och det var att ta en fucking jävla pinne i agilityn. Vilket vi gjorde! :) Vi har haft jävla otur och oflyt i brukset. Vi har 2godkända resultat i lägre sök och ett i lägre spår. Vi borde var...

Av Bella - 24 september 2016 19:12

Idag mötte vi upp Paula o Jaxen runt lunch. Vi la varsitt spår till varandra och medans de fick ligga körde vi upplet. Zion har bestämt sig för att han bar kan gå Max 30m ut på djupet o sen.. Vi måste komma över den gränsen och tränar därför nu bara ...

Av Bella - 4 juli 2016 12:21

Igår åkte Maja o Jag till Järfälla för Rallytävling med Wilja o Link och exteriörbeskrivning för Zion. Wilja var först ut och gjorde en jättefin runda! 97/100p fick vi! 1p neddrag för att jag utförde ett moment (snurr) för långt ifrån en skylt oc...

Av Bella - 2 juli 2016 10:13

Vi har vart igång lite med tävlandet nu med blandade resultat. Godkända i lägre spår och sök. Nya tag i höst är planen. Vi va till Köping o tävla LK3 med ett första pris och uppflyttade till Elitklass. Planen där är att börja träna nya elitmoment...

Av Bella - 26 maj 2016 21:31


I helgen som var tävlade vi lägrespår. Jag hade önskat att vi hade kamera med i skogen då jag va helt galen i skogen! Zion kom igång fint, 10-10 spårupptag. Spåra fint fram till 1:a pinnen.. Sen drog han iväg fint över en väg o sen hade vi ett tapp d...

Ovido - Quiz & Flashcards